Purmerend – Omdat er onlangs twee verkeersongevallen zijn geweest op het Tramplein, heeft de gemeente een onderzoek laten doen naar de verkeerssituatie op het plein. Het onderzoeksbureau Sweco (voorheen Grontmij) heeft het onderzoek uitgevoerd.
Kort samengevat laten de resultaten zien dat de oversteekplaats op het Tramplein in de basis goed is vormgegeven. De snelheid van het autoverkeer bij de oversteekplaats is laag en er is sprake van sociaal verkeersgedrag: fietsers krijgen vaak voorrang en nemen het incidenteel. De lage snelheid van het autoverkeer en het anticiperen op de fietsers is positief voor de verkeersveiligheid.
De ongevallen die plaatsgevonden hebben lijken incidenten te zijn geweest, zonder directe relatie met het ontwerp van de verkeerssituatie. Ook bij een andere inrichting zouden de ongevallen hebben kunnen gebeuren.
Lees hier het uitgebreide rapport van het onderzoeksbureau.
Het college stelt daarom aan de commissie Stedelijke Ontwikkeling en beheer voor om de verkeerssituatie te laten zoals het is. Dit wordt besproken in de commissievergadering van 9 juni 2016.
Het kan beter.
Als je vanaf de westerstraat naar het tramplein fietst houdt het fietspad opeens op zonder dat aangegeven is hoe je verder moet.
Wat fietspad is en wat voor voetgangers is, is erg onduidelijk. Ook waar je nou moet oversteken om bij het busstation te komen is onduidelijk.
Fietsers/brommers die van de brug rijden snel, en gaat door de voetgangers heen.