Column

De wekelijkse column van Tor Narra!

‘Groots’ gedacht om 308!

Verleden week heb ik beloofd wat meer te vertellen over de nieuwe vervoersregio Amsterdam. Voor het bestuurlijk samenwerkingsverband van de Stadsregio Amsterdam (SRA) blijft slechts het regionaal vervoer als enige taak over.

Het komt voornamelijk op ‘een goed moment’! Zo heeft men zich voorgenomen om – parallel aan de realisatie van de Noord-Zuidlijn – met een nieuw regionaal vervoersplan te komen. Een plan dat ervoor moet zorgen dat er natuurlijk wél voldoende betalende reizigers van deze veel-te-veel geldverslindende investering gebruik gaan maken. Men heeft hiervoor een slim trucje bedacht. Namelijk ons Waterlanders gewoon verplichten om elke keer een extra halte-tje mee te pikken op deze voor ons in het geheel niets-toevoegende verbinding. Zoals de ‘natte-vinger plannen’ er nu voorliggen gaan zeventig procent van onze verbindingen straks niet meer rechtstreeks naar Amsterdam Centraal.

Met de ingebruikname van de NZ-lijn moeten we verplicht gaan overstappen in Amsterdam Noord. Van daar met de NZ-metro naar het CS (extra zone?), om daar onze reis met extra tijdverlies verder te vervolgen. Een rechtstreekse verbinding met Amsterdam is dan maar in nog maar dertig procent (van de alleen rendabele lijnen) mogelijk. Purmerend bv. ontbeert al jarenlang een rechtstreekse treinverbinding met het zenuwcentrum van de stadsregio.

Maar eigenlijk wil ik het hebben over buslijn 308. Buslijn 308 heeft vooral te verduren van de cijferdrift. Ten tijde van de nieuwbouw van station Tramplein werd de beginhalte naar Amsterdam (de wethouder noemt dit steevast een eindhalte) tijdelijk verplaatst naar de andere zijn van de Melkwegbrug. Ná de oplevering van het Station werd ineens duidelijk dat de eindhalte niet meer op Tramplein zou terugkomen, maar de toekomstige ‘eindhalte’ zou komen in de nieuw te ontwikkelen woonwijk Kop West. Hiermee werd een hoop – voornamelijk de iets minder mobiele – Weidevenners de mogelijkheid ontnomen rechtstreeks van en naar ‘het Stadje’ te reizen.

image

Een eerder geplaatst wachthuisje (abri) aan de ‘voorlopige’ andere zijde van het Tramplein werd verwijderd omdat ‘de huur’ niet werd verlengd omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt? Voor de nieuw te ontwikkelen infrastructuur van Kop West ligt deze maatstaf blijkbaar anders. Op de Wolgalaan is sinds een maand of vijf een compleet ingerichte passagiersvoorziening geplaatst zonder dat daar ook nog maar een iemand gebruik van heeft gemaakt?

Passagiers wachtend op bus 308 bij de Melkwegbrug 250 meter verderop mogen nog steeds storm en regen trotseren. En? Als klap op de vuurpijl? Een vervoersplan van de al jaren elkaar ‘te vuur en te zwaard’ bestrijdende gemeentewerkers van het GVB en de vrije marketeers van het EBS e.a. Het GVB bedient Amsterdam en de private aanbieders de concessies daarbuiten. De GVB-ers willen commerciële particuliere vervoerders liever niet binnen de Amsterdamse stadsgrenzen zien. En zeker niet voor de gebruikers van lijn 308. Alle reizigers uit de wijk Weidevenne moeten gaan overstappen in Amsterdam Noord op weg naar de nu rechtstreekse verbinding naar het centrum van onze hoofdstad?

Er is een motie aangenomen! De regiovertegenwoordigers hebben de toezegging ‘binnengesleept’ dat als het op moment X misloopt, er ‘zaken’ kunnen worden bijgestuurd. Hiermee hebben ‘onze bestuurders’ bewust gekozen voor eerst chaos en ergernis. Dat u niet op tijd en met meer ongemak op uw bestemming komt is ondergeschikt.

Maar wat zijn onze wensen dan?

Iedere halte bereikbaar binnen 5 minuten? Minimaal vier keer per uur een bus op de rendabele lijnen? Minimaal twee keer per uur op de meer onrendabele? Verdubbeling aantal vervoerbewegingen in de spits? Geen prijsverhogingen door dit gecreëerde ongemak? Een rechtstreekse treinverbinding? Het doortrekken van de NZ-lijn? Vragen die we ons hadden moeten stellen? De mooie blauwe ogen van de vervoerders? Waar zijn die lokale politici die eisen stellen aan een goed en fijnmazig netwerk van openbaar vervoer?

Niets van dit alles! We laten ons voorlichten door vervoerders die hun onrendabele investeringen wegpoetsen over de rug van de reizigers. Met passagiers heeft het weinig van doen. En vooral niet die uit Waterland. En bus 308? Slechts één voorbeeld van de busverbindingen in Waterland waarbij de reiziger ondergeschikt is gemaakt aan cijferfetisjisme!

Mogelijk zult u nu begrijpen waarom het vervoer bij de SRA achterblijft? Het ademt namelijk niet de Groot-Metropoolgedachte.

Tor Narra
5 juli 2016

Nieuws maken kost nou eenmaal geld. En gratis nieuws bestaat niet. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Bekijk ook
Close
Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.