ColumnPurmerend

Wekelijkse column van Eline: Fiets ‘m erin

Purmerend – Een gemeente stoot zich in het algemeen, niet twee keer aan dezelfde steen. Toch? 

Een week of twee geleden deed ik samen met mijn kleuter boodschappen op het Van Damplein in de Weidevenne. Het was markt die dag. Aan de andere kant van het pad liep een vader met een peuter. Een scooterrijder scheurde met een flinke vaart tussen ons door. Een marktman schudde zijn hoofd: “Dat gaat altijd zo, het is wachten op het moment dat het hier goed fout gaat”.

De vader en ik keken elkaar aan: “Ik zeg er wel even wat van…”, zeiden we tegelijk tegen elkaar. En grijnzend liepen we samen met onze kinderen naar de twee pubers die hun scooter voor de Deen aan het parkeren waren. Uiteraard waren de jongens zich van geen kwaad bewust. Ze hoorden voor het eerst dat het een voetgangersgebied is. “Waar staan de bordjes dan, dat is niet duidelijk hoor. Iedereen rijdt hier”. Met gefronste wenkbrauwen besloten we ze het voordeel van de twijfel te geven. De jongens beloofden plechtig om nooit meer te scooteren op het plein.

Terug uit de Deen constateerde mijn kleuter opnieuw wat jongens op de fiets: “Daar moet je ook wat van zeggen mama. Anders komt de politie ze een bekeuring geven”. De terugweg naar het parkeerdek duurde een minuut of 10. Iedereen die ik aansprak stapte netjes af. Vaak met een ‘je-hebt-gelijk’. Iedereen, op die ene twintiger na. Hij fietste met een koptelefoon. Reageerde niet op me en ik besloot een flinke stap naar rechts te doen zodat hij hard op zijn rem moest gaan staan. “Waarom deed je dat?”, vroeg hij geïrriteerd. “Omdat jij hier niet mag fietsen”. “Je kunt me toch niet tegen houden”. “Klopt, maar ik hoop dat veel mensen mijn voorbeeld gaan volgen, zodat jij hier niet meer plezierig fietst en uiteindelijk zal gaan afstappen”.

En plots stonden ze er. De nieuwe fietssluizen op het Van Damplein in de Weidevenne. Alsof ze opeens uit de lucht waren komen vallen. Nagenoeg alle toegangspaden op het plein zijn nu afgesloten door middel van slalom-hekken. Fijn dat de gemeente serieus met het probleem bezig is.

Ow wacht? Ehm…. Waar ken ik die hekken van? Was dat niet dezelfde constructie die ter hoogte van het zebrapad Nieuwstraat-Hoogstraat stond? Die constructie waar de fietsers gemakkelijk doorheen fietsten maar scootmobiels en kinderwagens een probleem kregen? Die constructie die later bij wijze van proef vervangen werd door een slagboom? Waarna die slagboom weer werd weggehaald.

“Helaas heeft de proef niet opgeleverd wat we gehoopt hadden. In de praktijk blijkt namelijk dat fietsers evengoed de Hoogstraat in fietsen. Daarbij wordt het slot van de slagboom regelmatig gesaboteerd. Dit zorgt voor een onveilige situatie: voor de hulpdiensten moet de toegang tot de Hoogstraat altijd bereikbaar zijn. Daarom halen we de slagboom weg.

We zijn voornemens om het zebrapad een paar meter te verplaatsen. De stoep kunnen we doortrekken, zodat het lastiger wordt de stoep op te fietsen. Ook gaan we extra handhaven: in de binnenstad, maar met name in de Hoogstraat en Padjedijk. We realiseren ons echter dat fietsen en brommers in de Hoogstraat een blijvend probleem is.” 

Aldus de Gemeente Purmerend in een brief van medio februari aan de bewoners van de omliggende straten.

De les lijkt niet te zijn doorgedrongen bij de ambtenaren. En hoewel een vriendelijke dame, waarschijnlijk van het Klant Contact Centrum, via de Social Media kanalen van de gemeente blijft beweren dat scootmobielen, grote kinderwagens en lopende fietsen met brede bepakking makkelijk door de sluis heen komen, denken de ervaringsdeskundigen uit de Weidevenne daar heel anders over. En gezien de eerdere ervaring op de Hoogstraat neig ik ernaar om de bewoners eerder te geloven dan het KCC.

En de fietsers en de scooterrijders? Die slalommen fijn door de fietssluis. Een zoektochtje op google leerde mij al dat er eigenlijk geen hardware-oplossingen zijn voor het probleem fietsen in een voetgangersgebied.

Grappig genoeg heeft de gemeente zelf de enige oplossing al aangegeven: handhaving! En het goede nieuws is dat dat een rendabel plan zou zijn. Een bon voor fietsen in een voetgangersgebied bedraagt 55 euro momenteel. Jongeren tussen de 12 en 16 jaar krijgen korting, zodat de boete 28 euro bedraagt. Het uursalaris van een duo handhavers is makkelijk terug te verdienen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een semi-permanent duo er niet van komt op het plein.

Gelukkig kunnen we het zelf ook. En echt, je hoeft niet bang te zijn. Ik ben een vrouw van halverwege de 30 zonder spierballen. Zet een lach op en spreek mensen aan. Zoals je een kleuter aanspreekt op het stiekum pakken van een koekje uit de koektrommel. Je hoeft niet altijd te winnen. Je hoeft zelfs niet boos te worden. Gewoon even aanspreken. In de Weidevenne, in het stadje, op de andere buurtwinkelcentra. Het wordt heel vervelend fietsen, als je iedere keer een gesprekje moet aangaan, terwijl je weet dat je iets doet wat niet mag.

Wie doet er mee? Wie fietst ‘m erin?

 

Kopfoto: aangeleverd

Nieuws maken kost nou eenmaal geld. En gratis nieuws bestaat niet. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.