Column

De wekelijkse column van Tor Narra!

Communiceren naar oplossingen of ketelmuziek!

Veel gemeenten worstelen met de wijze waarop zij hun ingezetenen informeren over de ontwikkelingen. Een vaakgehoorde klacht is dat ‘men’ in het algemeen ‘niet’ dan wel ‘niet tijdig’ door de gemeente in kennis is gesteld van voorgenomen plannen. Dergelijke uitspraken doen zich voornamelijk voor tijdens bespreking van ‘politiek maatschappelijk gevoelige’ punten. De bouw van een school in een park; de komst van een islamitische school; het behoud van een bos dan wel de opvang van vluchtelingen.

Dat het hemd nog altijd nader is dan de rok uit zich bij die onderwerpen waarbij we onszelf ‘nauw betrokken’ voelen. Meestal verandert er iets ‘om de hoek’, of vormt iets ‘een bedreiging’ voor ons allen. Dit zijn de momenten waarop -soms in grotere getale – mensen hun betrokkenheid tonen door hun fysieke aanwezigheid in commissie- en raadsvergaderingen.

Sommige gemeenteraadsleden strooien maar al te graag (ongefundeerde) kritiek over de wijze waarop burgemeester en wethouders ‘niet goed zijn omgegaan’ met de communicatie naar de ‘burgers’. Waarom niet ook de straten achter het project een bewonersbrief gezonden? Waarom heeft de gemeente x- of y-informatie niet (direct) gedeeld? Strategisch bekeken kan het – al dan niet terecht – klagen over een gebrekkige informatievoorziening vooral de aandacht wegleiden van de inhoudelijk te regelen zaak. En zorgt het voor onnodig ‘reparatiegedrag’ door het houden van extra bijeenkomsten; inspraakavonden; overleg en kosten. Maar vooral leidt dit tot vertraging!

Door verwijten toe te staan als ‘zakkenvullers’; graaiers, pluche-zitters, etc. worden ‘het emotie element’ soms bewust aan discussies gehangen. Een dergelijke tactiek belemmert depuur inhoudelijke afweging van bewonersbelangen op basis van beschikbare kennis en feiten. Het meegaan met een ‘slecht-geïnformeerde meute’ vanuit de gedachte de eigen machtsbasis te versterken komt mogelijk goed uit. Meestal betreft het hier partijen die zich bezighouden met ‘omstreden issues’ en op basis hiervan ‘gelegenheidsmilities’ vormen. Zodra de gelegenheid is gepasseerd richt men zich op de volgende ‘imago strelende activiteit’.

Gemeenten hebben natuurlijk een informatieplicht naar hun ingezetenen. Dat zal ik niet ontkennen. Maar tevens stel ik de vraag of het voortdurende verwijt van ‘de slechte informatievoorziening’ de ‘slecht geïnformeerde meute’ goed uitpakt Gemeentebesturen aanvallen op de wijze van en niet op de inhoud van concrete plannen is stukken eenvoudiger maar blijft ‘goedkope politiek’. De hamvraag is evenwel of gemeenten wel zo slecht communiceren en informeren? Hoe veel? Hoe vaak? Welke vormen van…? En vooral wanneer en op welk moment is nodig? Wanneer zijn we tevreden met de informatie die onze overheid beschikbaar stelt? De meeste gemeenten zijn benaderbaar op hun websites en op Facebook en Twitter te volgen. Het algemeen gebruikte excuus van een gebrekkige informatieverstrekking gaat wat mij betreft dan ook niet meer zo op. Overheidsinformatie is nog nooit zó toegankelijk geweest als vandaag de dag! En als gemeenten voldoen aan het ter beschikking stellen van de informatie, het aan ons is hiervan kennis te nemen.

Het bevreemdt mij dat we ons volledig laten informeren in de sociale media over van alles en nog wat, maar dat we de sociale media-accounts van onze gemeente blijkbaar niet kunnen vinden? Wie mogen wij een dergelijke ‘onhandigheid’ aanrekenen? Onze gemeente, of onszelf? Wij die niet geïnteresseerd zijn om de beschikbare informatie tot ons te nemen? En we blijkbaar bewust hebben gekozen bij ‘de slecht geïnformeerde meute’ te horen, waarbij ketelmuziek belangrijker is dan het creëren van oplossingen. Wat mij betreft dan ook geen extra afspraken over de communicatie vanuit de gemeenten.

Tor Narra
19 juli 2016

Kopfoto: Delcampe.net

Nieuws maken kost nou eenmaal geld. En gratis nieuws bestaat niet. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.