Cold cases!
Onze Nationale Ombudsman gaat ‘on tour’ door onze provincie Noord-Holland deze week. En dan maar alleen naar de steden Haarlem en Alkmaar. Dan is het ‘charmeoffensief’ weer voorbij! Dat doet onze Ombudsman vooral om “ons kennis te laten maken met hem en zijn hele team. Want wij zijn er voor u”, stelt ‘overheidshoeder’ Reinier van Zutphen. Hij en zijn team horen dan graag onze klachten aan over onze belastingdienst, het CJIB, onze gemeentes, het UWV, etc.
Blijkbaar is het, ‘het team’ onvoldoende duidelijk wat de problemen van onze burgers met onze overheid zijn? En is dit niet te herleiden uit de reeds 38.000 klachten die onze ‘nationale trots’ in 2015 heeft ontvangen. Dus vragen we u maar meer van hetzelfde.
Want. Laten we wel wezen, lieve lezers. Velen onder ons lopen een of meerdere keren tegen overheidshandelen aan waarbij uiteindelijk de gang naar de ombudsman gewenst is. Velen van ons hebben dat ook gedaan. Een vriendelijke bevestiging gekregen. En toen niets meer vernomen van ‘onze waakhond’.
En mochten we wat aanhoudender zijn? Dan wordt er een persoonlijk ‘dossier’ voor ons aangelegd. Dat gelukkig dan weer wel. Alles wat u ‘onze knuffel’ aanvullend stuurt wordt dan ook netjes bevestigd. Met de mededeling het is toegevoegd aan ‘uw dossier’. U bent nu bekend bij de instantie. Van harte gefeliciteerd! Met het nemen van deze belangrijke horde.
Ondergetekende zelf heeft dit niveau al enkele jaren terug mogen bereiken. Uiteindelijk gestegen op de rangorde naar de ‘topzaken’ van ons ‘nationale knuffeldier’. Het ‘topdossier’ bestaat uit zaken van ‘de aanhouders‘. Zaken die iets gevoeliger liggen. Van burgers die worden ‘weg-gestigmatiseerd’. Als vervelend, verward en alle andere stigmata’s die we er verder nog bij willen denken. Voor deze ‘beroepsklagers‘ is totale negatie uiteindelijk de beloning. Voor het aandragen van hun mogelijk zeer terechte klachten.
Zo durf ik de persoonlijke stelling aan dat ‘alles’ dus al jaren wel zo’n beetje bekend is over het disfunctioneren van ‘onze’ overheid. En dat kan onze ‘nationale fatsoens-hoeder’ nu dan ook aantonen! Gelukkig dat hij onze gegevens al die jaren heeft bewaard in onze ‘dossiers’. Ik ben daar natuurlijk persoonlijk erg blij mee, maar vooral ook omdat het ons allemaal in de gelegenheid stelt onze heer Van Zutphen te verzoeken onze oude ‘dossiers’ nog eens door te nemen? De ‘cold cases’ laat ik maar zeggen. Maar ja! Met zoveel jaarlijkse klachten kom je natuurlijk tijd te kort. En vinden steeds meer klagers hun weg naar ‘de dossiers ‘.
En? Zo bleek er begin dit jaar nog voldoende tijd om ‘elkaar de tent uit te vechten’? Kinderombudsman Dullaert moest per 1 april dit jaar verstrekken. Een uiterst bekwaam en gedreven kinderombudsman moest het veld ruimen. Omdat hij ‘zijn bevoegdheden’ te ruim zou hebben uitgedragen. Ja, en dat is lastig voor een goed functionerende kindervriend. Eén die zich vooral wenst te houden aan mensenrechtelijke en kinderrechtelijke Internationale verdragen. Waar onze Nederlandse Natie ‘haar klauw’ overigens onder heeft gezet! Maar, zo geeft onze ‘politiek heersende elite’ aan? Dat mensenrechten goed zijn, maar het niet te gek moet worden. En wiens brood men eet wiens taal men preekt.
Wat ik ons probeer mee te geven is, dat er erg veel zaken tussen ‘wal en schip’ raken bij het ‘nationaal moreel geweten’. En we er niet van kunnen uitgaan dat er altijd sprake is van een serieuze en professionele aanpak op onze klachten tegen de overheid.
Dus kom op met onze dossiers! Snuffel eens in de archieven heer Van Zutphen? En maak geen ‘mooie sier’ met gele bussen over de rug van mensen die uw organisatie ‘kalt’ heeft ‘gesteld’? Begin vooral eens met een serieuze aanpak van uw ‘dossiers’. Want wij zijn er niet voor u! U bent er voor ons!
Tor Narra
13 september 2016
Foto: Pixabay.com