Noord-Holland – Voor iedereen die in één oogopslag wil zien hoe het busvervoer in de Noord-Hollandse concessies presteert, publiceert de provincie vanaf heden ieder kwartaal een overzichtelijke monitor met daarin cijfers van de kernprestaties omtrent het busvervoer.
Aantrekkelijk openbaar vervoer brengt reizigers snel, betrouwbaar en veilig naar de gewenste bestemming. Dé graadmeters voor de mate van kwaliteit op deze aspecten zijn de punctualiteitcijfers, het reizigersgebruik en het aantal sociale incidenten. Als opdrachtgever ziet de provincie Noord-Holland er op toe dat de gestelde normen worden gehaald. Zo dient minimaal 85% van de bussen op tijd van (meet)haltes vertrekken en wil de provincie dat het aantal sociale incidenten daalt. Het reizigersgebruik wordt weergegeven in het aantal afgelegde kilometers per bus. Dit aantal wordt vergeleken met het gebruik in hetzelfde kwartaal van het jaar hiervoor. Een hoger gebruik duidt op een verbeterde aansluiting tussen het aanbod van bussen en de daadwerkelijke reizigersvraag.
Hiernaast kunt u de monitor van het derde kwartaal van 2016 downloaden. De monitoren van de voorgaande kwartalen van 2016 staan op deze website bij Openbaar Vervoer.