Column

De wekelijkse column van Tor Narra!

Groeistuipen!

Onze hoofdstad breidt uit! Alles eromheen moet worden opgenomen in de Groot-Amsterdamse ‘fallusfetisj’. Groot is het toverwoord! Hoe groter hoe beter! Het betekent meer economische groei, meer toeristen en meer activiteiten. Meer, meer, meer! Geld, economie, toerisme, landingsbanen, parkeerterreinen en stadsparken voor commerciële evenementen. Geld regeert in de visie van onze regionale bestuurders, die vooral worden gemanipuleerd door de commerciële aanbieders die ‘een graantje mee gaan pikken’.

Vanaf de jaren ’80 van onze vorige eeuw worden deze – opportunistische markt gedreven -groeistuipen vooral door neo-liberalistische retoriek systematisch ingepompt. Daarbij overigens erg geholpen door éénzelfde opportunisme van een voormalige ‘volks’partij PvdA, die vooral heeft ‘lopen mee te snoepen’ uit deze marktruif. Dit door óók ‘de verboden vruchten’ van het kapitalisme naar zich toe te schuiven en onze samenleving er vooral één is geworden van ‘ikke en de rest kan stikken’.

Bedrijven en organisaties lopen de deuren plat bij gemeentebesturen. Er wordt geëist en gedreigd.  Kunnen ‘we’ niet op die plek zitten dan gaan we wel naar elders en dat kost werkgelegenheid. Gaat een project te weinig (winst) opleveren dan moeten onze gemeenten maar verlies nemen op hun grondexploitaties (d.i. dat gemeenten minder geld moeten vragen voor de grond omdat anders investeerders zich terugtrekken). Dit om vooral ook de sociale woningbouw van ‘winstmarges’ te blijven verzekeren.

Wij – als gemeenschap – financieren dit soort ‘vrije markten’ dus continu met grepen uit de gemeentekassen, jaarlijkse huurverhogingen, duistere inschrijfkosten bij wooncorporaties, toeristenbelasting Met als resultaat? Betalen en betalen voor…. Niets! Geen woningen! Jarenlange wachttijden op eigen kosten! Een forse toename van toeristen, zwerfjongeren en daklozen en ‘verwarden’ in onze steden. Daar betalen we dus voor! 

Verleden week heeft de raad van de ondemocratische Stadsregio dus het besluit genomen dat het nieuwe vervoersplan van het EBS ongewijzigd doorgang kan vinden. Ondanks de vele kritieken en bezwaren van vele inwoners in Zaanstreek-Waterland. Met de geplande start van de Noord-Zuidlijn in 2018 verdwijnt 70% van alle busverbindingen naar- en van het Centraal Station van Amsterdam. We moeten maar gaan overstappen in Amsterdam Noord! Zonder dit kan de Noord-Zuidlijn namelijk niet uit de rode cijfers komen. Daar komt bij dat in de discussie over de vermeende – langer optredende ‘reistijden’ -, rekentrucjes worden uitgehaald om aan te tonen dat het met de reistijd wel meevalt.

Dat het voor ons – als gebruikers van deze busverbindingen – vooral duidelijk is dat we én extra moeten overstappen én moeten wachten op de volgende metro naar het CS? Deze cijfers niet zijn meegenomen in deze nader ‘erbij gesleurde’ reistijdanalyse van ‘onze’ Stadsregio. Waarbij de indruk toch sterk aanwezig is dat de regiobestuurders naar de wenselijkheid van hun eigen agenda toerekenen.

Ik heb hier al eerder over geschreven. Toen nog in de naïeve veronderstelling dat de diverse regioraadsleden met het indienen van moties, vragen, externe tegenrapporten en alternatieven bij het ‘salonfähige’ regiobestuur het gezond verstand te laten werken. Helaas! Met de privatisering van de openbaar vervoersector is ook de kennis bij overheden van tafel. Iets waar vele stakende overheidsambtenaren overigens in 1983 nadrukkelijk voor hebben gewaarschuwd.

Het maken van de vervoersplannen kan dan ook alleen nog worden gedaan door die bedrijven die er dus zelf baat bij hebben. Waarbij het ‘dienstverlening-model’ vooral heeft plaatsgemaakt voor het ‘winstmodel’.

Maar het valt allemaal toch mee? Tenminste, zo wil het ondemocratische en ongekozen regiobestuur ons voorhouden. U krijgt er iets voor terug? Een sterke verbetering van het openbaar vervoer naar de Zuid-as, en een mooi station in Amsterdam Noord? Fraai hoor, maar dit wel ten koste van de verschraling van de dienstverlening voor geheel Zaanstreek-Waterland, met daarbij de opdracht om de ongecoördineerde ambities van Groot-Amsterdam voor lief te nemen om onze eigen steden en dorpen óók geschikt te maken voor deze grootstedelijke ellende en overlast die men over onze schutting werpt.

Meebetalen dus! Voor een tsunami aan de op onze slecht onderhouden fietspaden gevaarlijk fietsende toeristen. Voor een slechtere bereikbaarheid van onze (hoofd)stad. Voor woningen die we niet krijgen. Voor de vernieling van onze stadsparken omdat we deze economisch uitmelken. En voor het spekken van kassen van anderen over de rug van de leefbaarheid in onze regio.

Zaanstreek-Waterland betaalt een hoge prijs voor deze arrogantie van Grootstedelijke macht. En terwijl onze imperialistische burgemeesters de wereld over reizen voor de promotie van ons ‘mooie’ Amsterdam? Wij tot collatoral damage worden bestempeld door ‘de grachtengordel’. Het afvalputje en stiefkindje van de stadsregio!

Tor Narra

20 december 2016

Nieuws maken kost nou eenmaal geld. En gratis nieuws bestaat niet. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.