Ergernissen!
Heeft u dat ook? Die dagelijkse ergernissen? Die u telkens weer en met de opgedrongen energie van anderen weer verplicht moet aanpakken en herstellen? De ene na de andere enveloppe van een bedrijf, uw gemeente, de rijksoverheid, de belastingdienst, uw wooncorporatie, uw internetprovider, etc.? Of u de gegevens wilt verstrekken, aanvullen, controleren en zo mogelijk ook nog even contact opnemen omdat ‘we’ het toch altijd fout doen?
Kortom, een constante stroom van het vrijwel dagelijks afleggen van (maatschappelijke) verantwoording op straffe van kortingen op bijvoorbeeld uw broodnodige toeslagen die de ‘verrijkingsindustrie’ met zich meebrengt. Gemiddeld acht tot negen aanslagen per jaar van uw belastingdienst om u vooral weer te korten door u met navorderingen en aanslagen te bekogelen? En dat dat ‘logischerwijs’ nooit aansluit op uw jaarlijkse huurverhogingen?
Dat bij het aanvragen van vrijstellingen voor uw gemeentebelastingen u onverhoopt de mededeling krijgt dat ‘het iets langer kan gaan duren’ en of u het dan toch maar even zelf kunt voorschieten? Dat men hierbij dus onnodige vertragingen inbouwt door u vragen te stellen die men allang weet? Dat u inmiddels de boete/incassokosten mee moet rekenen als uw verzoek tot vrijstelling dan eindelijk wordt toegekend? En u zich dus ergert aan de achterstanden bij uw gemeente over de rug van uw eigen portemonnee?
Dat het goochelen blijft of u wel het juiste betaalt aan uw Stadsverwarming? Dat u dit niet kunt controleren tenzij u een universitaire opleiding als wiskundige hebt gedaan? Dat het u ergert dat u deze ‘warmte ’niet gewoon per liter krijgt aangeboden zodat we dit gewoon zelf kunnen controleren? Dat we gas, warmte, en elektra vooruit moeten betalen omdat onze ‘leveranciers’ ons niet vertrouwen? En dat wij ‘ze’ maar op de blauwe ogen moeten geloven en de ‘slimme’ meters die ons voornamelijk dom houden? En dat die blauwe ogen niet de andere kant op werken als men vindt dat u te laat heeft betaald? Dat u dat wordt gedumpt bij de incassomaffia die totaal niets met uw inhoudelijk verweer doet? En vertrouwen dus van één kant moet komen.
Dat we de bakker nog niet hebben horen zeggen dat we ‘zijn brood voortaan vooruit moeten gaan betalen’? Dat hij daar ook apart een toeslag op legt voor de ‘administratiekosten’? Die hij nu eenmaal ook moet maken? Zou u zich daaraan ergeren? Zo ja, waarom dan niet voor bv. die boete van het CJIB? Uw contributie voor Woningnet? De €20 ‘pluk’kosten van de NS voordat we überhaupt (niet) tijdig mogen aankomen op onze bestemming? En dat we gezamenlijk nog wel meer voorbeelden uit de kast kunnen trekken?
Hoeveel tijd gaat er zitten in deze door anderen opgelegde uitvoering van ‘hun’ administratie? Soms uren per week! Brieven schrijven, opheldering vragen, afspraken maken met ‘deskundigen’ en vooral bellen met betaalnummers om de ‘vooral door hen zelf gecreëerde’ problemen op te lossen?
Je ‘s avonds door de vele tijd verspillende en irritante reclameonderbrekingen tussen je favoriete programma’s heen te worstelen? Waardoor je minimaal anderhalf uur per avond op ‘non-actief’ wordt gezet?
Allemaal ergernissen! De ene wat ongemakkelijker dan de ander. Maar de grootste ergernis wat mij betreft? Een samenleving die constant alles dichttimmert, elk risico vermijdt en deze afschuift op haar individuele burgers. Die vooral worden beziggehouden met een continue stroom aan controle en het afleggen van verantwoording.
Daarbij is mijn grote vraag? Mogen we de zaken eens omdraaien? Mag ik uw instanties en overheden eens verzoeken om uw eigen bestaansrecht en boekhouding eens te openbaren zodat ‘wij burgers’ ook daadwerkelijk kunnen constateren dat wij ‘waar voor ónze centen krijgen’? Misschien dat ik me dan in ieder geval wat minder zou ergeren. Vooral als we daadwerkelijk kunnen vaststellen dat u ons niet dagelijks ‘besteelt’? Zal ik u binnenkort wat formuliertjes toezenden zodat u voor ons wat gegevens kunt verzamelen?
Tor Narra
18 januari 2017