Verkeersveiligheid prioriteit bij woningbouw Purmerbuurt

De strook groen waar woningbouw gaat plaatsvinden.

Purmerend- De gemeenteraad van Purmerend heeft woningbouw mogelijk gemaakt in de Purmerbuurt, bij de kruising van de Westerweg met de Purmerenderweg. De raad stemde donderdag 28 september in met de vaststelling van het bestemmingsplan dat voorziet in de bouw van dertig woningen. De fractie van D66 hamerde met succes op het belang van verkeersveiligheid. De raad nam met 31 tegen 3 stemmen een motie aan van D66 waarin het college van B&W wordt opgeroepen te zorgen voor verkeersmaatregelen op de Purmerenderweg en de Westerweg.

Eerder deze maand bleek tijdens de bespreking in de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer al dat de gehele raad graag ziet dat op deze locatie woningen worden gebouwd. Een enkele fractie plaatste vraagtekens bij de omvang van het plan, omdat het aantal woningen in het buurtje daarmee bijna wordt verdrievoudigd. Een meerderheid van de raad vindt de omvang van het bouwplan echter geen bezwaar, zodat elke poging om hier iets aan te doen gedoemd was om te stranden.

Zorgen van buurtbewoners

Dat was anders waar het de verkeersveiligheid betrof. Bewoners van de Purmerbuurt vertelden in de commissie SOB hoe zij de verkeerssituatie op de weg voor hun deur ervaren. Doordat op de lange, rechte polderweg vaak te hard wordt gereden, durven zij nauwelijks op de fiets te stappen. Zelfs het uitlaten van de hond of het buiten zetten van de vuilniscontainer noemden zij een hachelijke onderneming. Met cijfers uit verkeersmetingen toonden ze aan dat meer dan de helft van het langsrijdende verkeer harder rijdt dan de toegestane 50 kilometer per uur.

Beroep op de wethouder

De commissie SOB deelde dan ook de zorgen van de buurtbewoners. De partijen vroegen wethouder Hans Krieger zich in te spannen om de verkeerssituatie te verbeteren. Meer dan zijn best kon hij niet doen, legde de wethouder uit: het beheer van de weg is niet in handen van de gemeente, maar van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Bovendien rijdt er een buslijn van EBS over de weg, waardoor ook de Vervoerregio Amsterdam iets te zeggen heeft over de inrichting van de weg.

Amendement

D66 gaf tijdens de raadsvergadering niet met de vaststelling van het bestemmingsplan te kunnen instemmen als er geen verkeersmaatregelen worden genomen. De weg is immers aantoonbaar onveilig; er moeten dan niet nóg meer mensen aan deze komen wonen. In de raadsvergadering diende D66 daarom een amendement in: een voorstel om het besluit van de raad zo te wijzigen, dat verkeersmaatregelen erin worden opgenomen. Maatregelen zijn in de ogen van D66 zeker mogelijk, al is het maar omdat het verbeteren van de verkeersveiligheid centraal staat in het wegenbeleidsplan van het hoogheemraadschap zelf.

Motie

Tijdens de bespreking in de raadsvergadering bleek dit amendement niet te kunnen rekenen op de steun van een meerderheid. Diverse fracties gaven aan een motie van dezelfde strekking wél te kunnen steunen. D66 besloot daarom het amendement in te trekken en een motie in te dienen, die ook werd ondertekend door de Stadspartij, de VVD en het CDA. De motie verzoekt het college alles te doen wat in zijn macht ligt om vóór de oplevering van de nieuwbouw te zorgen voor verkeersmaatregelen. Deze motie kreeg brede steun van de raad.

Krachtig politiek signaal

De brede steun voor de motie is een krachtig politiek signaal aan het college van B&W. Daarom stemde ook D66 uiteindelijk in met de vaststelling van het bestemmingsplan.

Lees hier de motie die door de raad is aangenomen.

Volg en vind ons leuk op Facebook

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*