Column van Rob: Lokale Chinese logica

Natuurlijk ondersteun ik de lokale ondernemer en bestel eigenlijk nooit via thuisbezorgd. Thuisbezorgd staat erom bekend een gemiddeld percentage van 13% over de bestellingen te rekenen. En als de lokale ondernemer dat in de zak kan houden is dat helemaal prima. Ook deze lokale ondernemer gebruikt thuisbezorgd als medium maar heeft ook een eigen website. Gisteravond ging ik dus op zoek naar de website van dat chinese restaurant. Welke dat is doet er niet toe maar het ligt ergens aan een spoorlijn.









De website had ik via Google zo gevonden en voerde daar mijn bestelling in. Ik zie dat ik 5% korting krijg op de bestelling. Hartstikke mooi, want dat scheelt mij deze keer toch €2,13. Ik kan ook kiezen of ik het wil afhalen of laten bezorgen. Voor deze ondernemer leuk want dat scheelt toch zo’n 8% ten opzichte van thuisbezorgd. De klant blij, want die krijgt 5% korting, de ondernemer blij en een dikke vinger naar thuisbezorgd.

Ik besluit echter om de bestelling niet te plaatsen op de website maar om het zelf te gaan afhalen in het restaurant. Goed voor de ledematen. Ik maak met mijn mobiel een foto van het scherm op de laptop met de bestelling om als lijstje te gebruiken. Aangekomen bij het restaurant, welke dat is doet er niet toe maar het ligt ergens aan een spoorlijn, plaats ik aan de balie mijn bestelling. Tot mijn grote verbazing moet ik het volle pond van €42,70 betalen. Ik krijg dus geen korting omdat ik het direct afhaal. Dus de ondernemer steekt de volle mep in zijn zak want er gaat geen percentage vanaf. Hier klopt er iets niet.

Ik vraag aan de dame achter de balie waarom ik 5% korting krijg als ik het via hun website bestel en dan kom afhalen of laat bezorgen. De dame achter de balie gaf aan dat dit normaal was. Het waren twee verschillende werelden. De online wereld (want concurrentie met thuisbezorgd) en waar ik nu was, het restaurant, welke dat is doet er niet toe maar het ligt ergens aan een spoorlijn. Op mijn vraag welk economisch model hierachter zit zegt de dame dat elk restaurant dit heeft. De vraag welke Chinese logica erachter zit kan zij echter niet beantwoorden. Ik maak nog wat rustige stennis want voel mij toch een beetje bedonderd.

De dame gooit het bekende luikje open en schreeuwt wat Chinese taal de keuken in. Ik berust in hetgeen en wacht rustig mijn bestelling af. Ze geeft mij een gil en pakt rustig alles in. U kent het wel. De bakjes op papier, daar omheen twee blaadjes papier gevouwen. Ze zegt dat ik er gratis 12 mini loempia’s bij krijg. Ik wordt weer helemaal blij want dat is toch weer €4.50. De bakjes in papier gaan in de plastic zak die ze met de meerdere grote zakken cassave crackers en kroepoek begint te vullen.

De volgende keer ga ik weer afhalen, want dat is goed voor de ledematen, voer voor de balie op mijn mobiel via hun website de bestelling in, druk op bezorgen en betaal via de mobiel bankieren app, “Tot zometeen” zeg ik dan tegen de in het hoekje van het restaurant op bestellingen wachtende bezorger. Dan loop ik weg en ga naar huis. Wachten op de bezorger die ik net zag. Is 5% goedkoper ten opzichte van thuisbezorgd en direct afhalen. Wat moet je immers met niet bestelde mini loempia’s, cassave crackers en kroepoek.

Lokale Chinese logica, er is nog een hoop werk te verzetten.

Regio Media TV

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
Met een overzicht van de belangrijkste artikelen
En exclusieve kortingsacties van winkeliers.
En veel meer. Laat u verrassen. De eerste nieuwsbrief zult u eind oktober ontvangen.

Elke vrijdag om 12:00 uur in uw mailbox.

Laatst binnengekomen

Volg en vind ons leuk op Facebook

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*