Purmerend – De mensen achter de facebookgroep Zwerfie Purmerend hebben vanmiddag een valentijnshart aangeboden aan de Albert Heijn XXL op de Burg. D. Kooimanweg. Hiermee wil de groep aandacht vragen voor het invoeren van statiegeld op kleine drankverpakkingen.
Het valentijnshart was gedecoreerd met de door de groep van straat geraapt zwerfafval van de huisproducten van Albert Heijn. De groep had deze Albert Heijn uitgekozen omdat dit de meest duurzame supermarkt van Europa is. Supermarktmarktmanager Frank Groen nam het hart in ontvangst van de Purmerender Dirk Groot alias de Zwerfinator, die zich al een paar jaar inzet tegen zwerfafval in de openbare ruimte en verleden jaar 26837 stuks zwerfafval op de Kaasmarkt tentoonstelde.
De ValentHeijn-actie is deel van de succesvolle Back to Sender-campagne van milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux. Mensen sturen flesjes en blikjes, die ze op straat of in de natuur vinden, terug naar de fabrikant met de vraag om de invoering van statiegeld te steunen. Dit gebeurt op social media met hashtag #BackToSender. Daarnaast sturen vele mensen de drankverpakkingen ook daadwerkelijk per post, naar de gratis antwoordnummers van de fabrikanten.
Plastic flesjes en blikjes maken maar liefst 40% uit van het volume van het zwerfafval. Uit een peiling van Radar blijkt dat 74 procent van de Nederlanders positief is over de uitbreiding van het statiegeldsysteem naar kleine flesjes en blikjes. Onderzoek van CE Delft op toont aan dat met statiegeld het volume van blikjes en flesjes in het zwerfvuil met 70 tot 90 procent zal dalen.
Op een tiental plekken in Nederland werd vandaag een “Valentheijn” overhandig aan de Albert Heijn.
Meer informatie op: https://www.facebook.com/zwerfiepurmerend/
Foto’s: Rob Klaucke
Relevante berichten:
https://regiopurmerend.nl/2017/03/18/tentoonstelling-zwerfafval-op-kaasmarkt/