Purmerend
dinsdag 16 april 2024
Home* Ingezonden briefOpen Brief aan politiek over formatie en toekomst Purmerend

Open Brief aan politiek over formatie en toekomst Purmerend

Politiek: Spring over uw schaduw heen!

Stichting Vrienden van het Beusebos (en medestanders) is geen politieke beweging. Wij strijden voor het Beusebos, voor een groene en leefbare omgeving. In onze strijd hebben de politiek wel van zeer nabij meegemaakt. Gesprekken met politieke partijen gevoerd. En talloze gesprekken met inwoners van Purmerend. Met wandelaars in het Beusebos, op de verkiezingsmarkt, en op de verschillende bijeenkomsten die in het kader van de verkiezingen zijn georganiseerd.

We hebben een groot ongenoegen ervaren over de eigenzinnige instelling van het college, het gebrek aan overleg, het plaatsen voor voldongen feiten.

‘De gemeente gaat voor het grote geld.’
‘Het belang van de Purmerenders komt op de tweede plaats.’
‘De gemeente houdt totaal geen rekening met ons.’

Dit zeggen wij niet, dit horen wij in onze gesprekken met Purmerenders! Plan na plan wordt gepresenteerd alsof Purmerend daar beter van wordt, tot zelfs vlak voor de verkiezingen. Velen voelen zich daarbij gepasseerd, voor het blok gezet. Men vindt dat daar wat aan gedaan moet worden, het roer moet om!

Gevoelige kwesties als het Beusebos, hoogbouw op de Post-NL locatie en sociale woningbouw hebben veel emoties losgemaakt en de burger en de politiek in Purmerend sterk verdeeld.

De verkiezingen zijn nu voorbij. De overgebleven coalitiepartijen (Stadspartij, VVD en AOV) hebben een duidelijk verlies geleden. GroenLinks, CDA, SP en PVV zijn de winnaars. De kiezer heeft gesproken. Deze uitslag weerspiegelt het ongenoegen van de Purmerenders, het is een roep om verandering!
Het vormen van een coalitie is geen eenvoudige zaak. Er zijn ten minste vijf partijen nodig voor een coalitie.

Hoe nu verder?

Nogmaals, wij zijn geen politieke partij. Toch willen we graag een constructieve bijdrage leveren aan de discussie. Daarom roepen we de partijen op om het kokerdenken aan de kant te schuiven en out-of-the-box te gaan! Ga met een open vizier de onderhandelingen in en denk na over zaken waar de Purmerender echt iets aan heeft.

• Is dat een horizonvervuilend 65 meter hoog hotel, dat zijn buitenstadse gasten probeert zo te vermaken dat ze het hotel niet uit hoeven, òf een wandelbos voor de Purmerenders, dichtbij Weidevenne, Hazepolder en Kop van West?
  • Is dat een hotel in het Beusebos, waarmee een belangrijke groene long verloren gaat, òf een hotel op de Baanstee Noord, waar ruimte zat is en geen bomen hoeven te worden gekapt? (voor de werkgelegenheid maakt het echt niet uit).
  • Is dat een megahotel buiten de stad, òf één of meerdere kleinschalige hotels in de buurt van het centrum, zodat de middenstand ook kan meeprofiteren en je toeristen echt naar de stad lokt?
  • Zijn dat torenflats op de locatie Post-NL, overal zichtbaar vanaf de Koemarkt, het historisch centrum van Purmerend, òf een overzichtelijk flatgebouw met betaalbare woningen?
  • Zijn dat winkels in de Kaaswaag, een stuk cultureel erfgoed, òf een cultureel centrum, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten?
  • Is dat zonder overleg bouwprojecten starten, òf in gesprek met bewoners plannen ontwikkelen voor een veilig, leefbaar en groen Purmerend?
  • Is dat de Baanstee Noord braak laten liggen, òf nadenken over alternatieve ontwikkelingen?
  • Is dat kiezen voor geld, òf voor een gezonde en duurzame samenleving?
  • Is dat bomen kappen, òf bomen planten?
  • Is dat de ontwikkeling van Purmerend in de handen leggen van ondernemers, òf samen met de bewoners nadenken over het leefbaar, veilig en groen maken en houden van Purmerend?

Zo maar een aantal kwesties die spelen in Purmerend die we gehoord hebben in onze gesprekken. Het wordt tijd dat we daar met zijn allen over na denken! Onze regering heeft de mond vol van burgerparticipatie, in Purmerend roepen sommige partijen “van buiten naar binnen” (wat dat ook moge betekenen). Doe er iets mee, maak er echt werk van! Denk aan onze toekomst, onze kinderen en kleinkinderen. Hoe kunnen we Purmerend en haar omgeving leefbaar houden?

Een woning voor iedereen. Wie wil dat niet? Hoe mooi zou het zijn als er voldoende sociale huurwoningen zijn, voldoende groen in de wijken, parken en bossen voor een schonere omgeving (CO2 opslag, fijnstofafvang, lawaaidemping en ook nog eens verkoeling!).

Het kan!

Laten we goed kijken waar in Purmerend mogelijkheden liggen. Echt, die zijn er! En vergeet vooral niet om de Purmerender daar bij te betrekken. Bouw niet om te bouwen, bouw bewust en weloverwogen, en denk na over de gevolgen.

Ook wij staan we pal voor werkgelegenheid, maar … niet tegen elke prijs. Er zijn vele middelen en plekken om werkgelegenheid te realiseren. Want zeg nou zelf: een plek op zich is geen argument voor werkgelegenheid, de activiteit wel! Een hotel op een andere plek dan in het Beusebos levert net zoveel werkgelegenheid, terwijl een bos eenmaal gekapt nooit meer terug komt!

En kijk eens diep in uw hart: Purmerend is een leuke provinciestad, met een enorme regiofunctie, maar voor toeristen is er weinig te beleven. Het lijkt wel of Purmerend niet geeft om zijn cultureel en historisch erfgoed. Kaaswaag, ooit Museum Waterland, is verkocht voor nog meer winkels. Het oude RSG gebouw verkocht. Voor het Eggertcentrum is een groot stuk oude binnenstad tegen de vlakte gegaan, oude kleine straatjes, zoals je ze in Alkmaar en Hoorn nog wel hebt, ze zijn niet meer. Zo maar een paar voorbeelden.

We moeten nadenken over hoe Purmerend aantrekkelijk kunnen houden als regionaal centrum. Het zijn vooral dagjesmensen en de eigen en regionale inwoners die naar het centrum van Purmerend komen. Wij lezen dat Purmerend een echte evenementenstad is. Prima! Daar hebben we echt geen megalomaan hotel voor nodig. De stad en haar middenstand is meer gebaat bij kleinschalige initiatieven, dicht bij de binnenstad.

Wij willen graag meedenken, de Purmerenders willen ook meedenken. We moeten de Purmerendse aangelegenheden samen oplossen. Samen betekent in de regel concessies doen, nadenken, doen wat voor de Purmerender iets oplevert. Met elkaar, raad, college, en Purmerenders, moeten we nadenken over een leefbare, veilige, fijne stad om in te wonen.

Denk niet alleen aan jezelf, je eigen partij, denk aan de enorme, ook internationale taken en doelstellingen die we voor ons hebben. Denk aan de opwarming van de aarde, toename van CO2, fijnstof, geluid. Denk aan de energieverplichtingen die we hebben afgesproken. Denk aan een veilige, duurzame en sociale woonomgeving. Met zijn allen kunnen we deze zaken aanpakken, laten we dat dan ook doen!

De kiezer heeft gevraagd om verandering. Dat kan gerealiseerd worden door een coalitie te vormen van D66, GroenLinks, SP, CDA, PvdA en Leefbaar Purmerend. Er is zelfs plaats voor de Stadspartij, mits zich over haar rigide standpunten ten aanzien van het Beusebos en hoogbouw in het centrum heen kan zetten (bijv. samen met GroenLinks, D66, CDA, PvdA/SP/Leefbaar).

U ziet PVV hier niet bij staan. Wij verwachten dat die samenwerking op teveel problemen zal stuiten, daarom gaan wij er hier niet op in. Ook de VVD en AOV wordt hier niet genoemd. Wij denken dat deze partijen te star zijn in hun opvattingen, en dat is slechts onze mening.

Namens Stichting Vrienden van het Beusebos

Auke Miedema, bestuurslid ([email protected])

Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.