Intermaris verduurzaamt 2000ste woning

Purmerend – Deze maand verduurzaamde Intermaris de 2000ste woning. Dit vond plaats in de IJsselstraat in Purmerend. Om dit te vieren legde directeur Wonen en Vastgoed Han Leurink vier ‘groene’ tegels, samen met technisch directeur van ToekomstGroep Ton van Langen. “Van een verplichting maakten we een kans. Intermaris is één van de weinige woningcorporaties waar verduurzaming van het bezit daadwerkelijk gaat lukken, zelfs al voor de gestelde termijn”, aldus de heer Leurink.

Woningcorporaties kregen via de wetgever de opdracht hun bezit te verduurzamen. Het is de bedoeling dat alle sociale huurwoningen in Nederland voor 2020 gemiddeld label B hebben. Dat betekent forse investeringen die zonder huurverhoging niet mogelijk zijn. Maar huurverhogingen zijn geen populaire beslissingen. Hoe creëer je draagvlak onder de huurders, hoe buig je weerstand om in vertrouwen en enthousiasme? We vroegen het Cees Luyckx, projectleider Duurzaam Wonen.

Intensief contact met bewoners

“We gaan pas aan de slag als 70% van de bewoners instemt, met de aanpak én de huurverhoging. Tot nu toe lukt dat. Vaak is het zelfs ruim 80% dat instemt. Ik ben ervan overtuigd dat de persoonlijke communicatie hierin een belangrijke rol speelt. Ondanks dat het zeer tijdintensief is, kiezen we ervoor elk project te starten met een persoonlijk huisbezoek van onze opzichter. Hij deelt de plannen, legt de energiebesparing en huurverhoging uit, inventariseert wat nodig is voor de woning en luistert goed naar de feedback van bewoners. Zo ontstaat er een goede afstemming qua werkzaamheden en verwachtingen. ‘

Goede samenwerking en bewezen technieken

“Een andere, bepalende factor is de samenwerking met onze aannemers. We werken met drie geselecteerde aannemers. Naast hun ervaring en kennis op verduurzamen, zijn zij ook geselecteerd op hun oplossingsgerichtheid en communicatievaardigheid. Tijdens het renovatietraject zijn zij ten slotte de dagelijkse gesprekpartner voor bewoners. Het spreken van dezelfde taal, het maken van afspraken en rekening houden met de bewoners is dan ook belangrijk. En als laatste: we kiezen niet voor de meest innovatieve maar juist bewezen technieken. Waarvan we weten dat ze echt voor een energiebesparing zorgen.”

Leren van tevredenheidsonderzoek

“Natuurlijk verloopt niet elk project vlekkeloos. Om goed inzicht te krijgen in wat er beter kan, doen we na ieder project een tevredenheidsonderzoek onder bewoners. De uitkomsten nemen we mee naar volgende projecten. Zo leren we steeds van onze ervaringen”, aldus de projectleider.

Bewezen resultaat

Directeur Wonen en Vastgoed sluit af met de woorden: “Ons uitgangspunt is dat huurders na de verbeteringen lagere energiekosten hebben én aangenamer wonen. Bij de eerste projecten moesten huurders ons op ons woord geloven dat de woonlasten na de verbeteringen verlagen. Nu vier jaar en 2000 woningen verder, is er concreet bewijs. De energierekeningen van bewoners uit eerdere projecten laten zien dat de energiekosten daadwerkelijk dalen. En lager energieverbruik is beter voor het milieu. Daar zijn we als Intermaris trots op!”

Regio Media TV

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Elke vrijdag om 12:00 uur in uw mailbox.

Laatst binnengekomen

Volg en vind ons leuk op Facebook

Geef als eerste een reactie

Wat u zegt