PolitiekPurmerend

De regels in onze APV – noodzaak of betutteling?

Purmerend – Kinderen mogen niet op de koeien klimmen. En een vuurkorfje aansteken mag alleen met een schaaltje marshmallows er naast. Bij het kopen van een tweedehands fiets in een winkel, moet u uw adres opgeven. Had u enig idee?

In de Algemene Plaatselijke Verordening en uitvoeringsbesluiten legt de gemeente de regels vast waar inwoners zich aan moeten houden. Of zoals de gemeente het zelf op haar website zegt: In de APV stelt de gemeente regels op om de gemeente netjes, veilig en leefbaar te houden. Je kunt het zien als een soort gemeentewet. De regels mogen niet in strijd zijn met de landelijke wet, maar dienen als aanvulling daar op. 

Naar aanleiding van het nieuwe artikel in de APV over “het verbieden van het gebruik en het bezit van drugs op de openbare weg” en de discussie die hier over ontstond, besloot Regio Purmerend zich te gaan verdiepen in onze APV. Wat staat er precies in? Welke regels zijn noodzaak, welke betutteling en welke onuitvoerbaar? We spitten de documenten van voor tot achter door.

VVD Lelystad schreef het heel treffend in een stuk (2015) over hun plaatselijke APV:

De APV is een merkwaardige verordening. Er wordt veel verboden, maar voor een deel van die verboden kun je weer ontheffing krijgen op niet in de verordening opgenomen gronden. Sommige zaken worden gehandhaafd maar veel overtredingen worden zelden of nooit gehandhaafd.

Soms wordt als argument gebruikt dat met de APV de mogelijkheid wordt geboden op te treden tegen overtredingen die echt extreem zijn. Dat dit tot een willekeur bij de handhaving kan leiden is een open deur en is feitelijk niet te rechtvaardigen.

De VVD is voorstander van het terugdringen van regelgeving. Daarvoor hanteren wij de volgende criteria:

  • Is zonder deze regel het probleem ook oplosbaar?
  • Is de regel de beste oplossing voor het probleem?
  • Is de regel handhaafbaar en staat handhaving in verhouding tot de omvang van het probleem?

Wanneer we de APV langs deze meetlat leggen dan zijn er weinig regels die aan deze criteria voldoen.

Met bovenstaande in ons achterhoofd liepen we door de stad, met de APV in ons hand. We spraken met handhaving. We vroegen een aantal politieke partijen om hun mening. Hier een kleine greep uit onze bevindingen.

Noodzaak, niet handhaafbaar of betutteling? Wat vindt u?

Fietsen in de binnenstad

Fietsen in de binnenstad, een doorn in het oog van een groot deel van het winkelend publiek. “Waarom doet handhaving daar zo weinig aan?” Een van de redenen is dat de regelgeving niet duidelijk is en niet consequent wordt weergegeven. 

In de binnenstad worden drie soorten borden gehanteerd:

A – Dit is een voetgangersgebied, fietsen is nooit toegestaan – Locaties van dit bord: begin Hoogstraat, begin Padjedijk, begin Plantsoenstraat

 

B – Dit is een voetgangersgebied met uitzondering van onderstaande tijden – Locaties van dit bord: begin Peperstraat, begin Koestraat, begin Kalversteeg

 

C – Dit is een voetgangersgebied met uitzondering van onderstaande tijden – Locaties van dit bord: Looiersplein, 2 zijden Koemarkt.

 

Een voorbeeldje van wat deze bebording tot gevolg heeft: Voor het gebied rondom de Kaasmarkt houdt dit dus in dat je -bijvoorbeeld op woensdag om 10:00 uur- vanaf de Peperstraat wel de Kaasmarkt op mag fietsen. Je mag daarna op de fiets je weg vervolgen door de Dubbele Buurt richting Koemarkt. Maar als je dat doet vanaf het Tramplein word je geacht om af te stappen zodra je de Hoogstraat binnen komt. Je zult dan de gehele weg via de Kaasmarkt en de Dubbele Buurt naar de Koemarkt lopend moeten vervolgen. Je komt immers geen borden tegen die je iets anders vertellen.

Verder is het interessant om je te realiseren dat fietsen over de Koemarkt in de nacht van bijvoorbeeld woensdag op donderdag om 04:00 uur verboden is. Als de winkels open zijn, een aantal uur later om 09:15, mag dit weer wel.

De regelgeving is onduidelijk en afhankelijk van de richting waar je vandaan komt met te veel variabelen. Conclusie: nauwelijks handhaafbaar.

Als u een tweedehands fiets in een winkel koopt, moet u uw legitimatie laten zien en moet de verkoper uw adres noteren!

“Huh”, hoor ik u denken. Ja! Dat moet van de APV! Gebeurt dat wel eens? Nee, natuurlijk niet. En daarmee begaan de fietshandelaren een strafbaar feit. Weten ze dit? Waarschijnlijk niet.

Opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur en apparatuur voor automatische registratie zijn in Purmerend verplicht om een verkoopregister bij te houden.

Een inkoopregister, bij een inkoop van een van bovengenoemde artikelen die gedaan wordt met contant geld, is een verplichting van de Nederlandse wet. Maar in Purmerend moeten verkopers (zowel bij contante transacties als bij pintransacties) een aansluitend verkoopregister bijhouden.

Hoe is de gemeente ooit aan dit artikel gekomen? Nou dat is goed te verklaren. Het is een mogelijkheid die aan gemeenten wordt gegeven om heling tegen te gaan. Door dit artikel op te nemen in de APV geef je politie en BOA’s extra handvaten. “Mooi toch”, denkt u misschien? Nee, want alle fietsenwinkels in Purmerend begaan een strafbaar feit volgens de Nederlandse wet. Dit is een middel dat wordt ingezet als er een reden voor is en er ook op gehandhaafd wordt, geen regel om de regel.

Sittard-Geleen voerde dit artikel in 2006 wel met een goede reden in. Winkeliers werden voorgelicht, zowel per brief als mondeling, gratis exemplaren van goedgekeurde verkoopregisters werden uitgedeeld en politie kwam minimaal 2x per jaar onaangekondigd controleren. Een artikel met een werkelijke inhoud.

Realiseert u zich…..

  • Realiseert u zich dat uw kinderen niet op de koeien op de Koemarkt mogen klimmen? Dat u daar voor een boete kunt krijgen waar u niet tegen in beroep kunt? Krijgt u die? Nee, want dat is mondeling besproken in de raad.
  • Realiseert u zich dat u een boete kunt krijgen als u met uw kliko na 22:00 uur ’s avonds naar de weg toe loopt? Maar dat u deze boete niet kunt krijgen als u dat om 02:00 uur ’s nachts doet?
  • Realiseert u zich dat uw kind geen hinkelbaan op de weg mag krijten?
  • Ow en wist u dat u met uw buurman langs de slootkant WEL om 08:15 uur ’s ochtends een biertje mag opentrekken. Maar als u dat doet om 20:15 uur ’s avonds terwijl u een hengeltje (uiteraard met visvergunning) uitgooit na een lange dag werken… U raadt het al. Dan bent u in overtreding.
  • En realiseert u zich dat u in Purmerend alleen uw vuurkorf mag aansteken als daar een schaaltje marshmallows (of iets anders wat je op vuur kunt bereiden) naast staat?

Hoe vaak overtreed u de gemeentewet?

Regels voor de regels

De APV in Purmerend bezit regels om het volgende argument: Dat met de APV de mogelijkheid wordt geboden op te treden tegen overtredingen die echt extreem zijn. Zoals de VVD Lelystad dit terecht schetste: Dat dit leidt tot een willekeur bij de handhaving is een open deur en is feitelijk niet te rechtvaardigen.

We verbieden het openbaar roken van joints, om overlast te bestrijden. Zowel politiek als handhaving geven aan dat het niet de bedoeling is om iemand die rustig op een bankje zit met zo een ding, een bekeuring te geven. Want dat is mondeling afgesproken.

Je mag het trouwens ook niet meer bij je dragen. Niet dat je met een joint opzak een bekeuring krijgt als je van de coffeeshop naar huis loopt. Nee, als u overlast veroorzaakt, niet rookt, maar het wel toevallig bij u heeft. Dan bent u de klos. Want dat is mondeling afgesproken.

Willekeur, mondelinge afspraken die niet schriftelijk zijn vast gelegd zijn, over de manier waarop er gehandhaafd moet worden. Snapt u het? Snapt handhaving het? Snappen overtreders het?

“Ik mag mondeling gedoogd blowen, maar omdat er nu het subjectieve labeltje overlast aangehangen wordt, word ik gepakt op mijn joint.”

 

Tijd voor vernieuwing APV

Wij denken persoonlijk dat het tijd is om op korte termijn eens met een loep door de APV te gaan. Althans, wij niet. Wij hebben het al gedaan.

Het is nu tijd voor de politieke partijen om hier iets van te vinden. En vooral (hopelijk) iets aan te gaan doen. Wat vinden de partijen? Wat vindt u? Wij horen het graag!

 

********

VVD gaf al aan tegen overbodige regels en betutteling te zijn. Dat in een veranderende wereld het verstandig is om regelmatig de eigen verordeningen onder de loep te nemen. Maar dat het wel belangrijk is dat handhaving de juiste handvaten heeft om op te treden waar nodig.

Volgens Leefbaar Purmerend zou de APV van Purmerend uitsluitend moeten bestaan uit nuttige begrijpbare regels voor de inwoners. En daarnaast moeten de regels uitvoerbaar zijn voor handhavers. In een gemeente die onderhevig is geweest aan veel veranderingen lijkt het leefbaar dan ook goed om de APV op te schonen, dan wel te vernieuwen. Na het opschonen van de APV zou het misschien een idee zijn om elke bestuursperiode te kijken naar de actuele staat van de APV. Wel is de partij van mening dat regels ooit met een reden zijn bedacht en dat dat wel moet worden meegenomen bij het opschonen.

Ook SP staat positief tegenover het idee om eens grondig door de APV heen te  lopen. “Een boa moet niet verstrikt zijn in de regels daar hebben ze de opleiding niet voor. De handhavers worden toch al te veel gebruikt voor eigelijke politie taken. We hebben straks weer een gemeentepolitie maar dan met boa’s. Deze zijn in het leven geroepen ivm bezuinigen maar moeten veel meer doen dan hun eigenlijke taakopvatting. Als je dan een aov hebt moet je hem handhaven en niet verschuilen achter mondelinge afspraken hierdoor ligt willekeur op de weg. Niets aan de boa’s af te doen -maar een diender moet eerst 2 jaar op school en een boa naar een korte cursus.”

 

Wij maken met veel plezier het nieuws. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

2 commentaren

  1. Goedemiddag, hiervoor moet u bij de Gemeente Purmerend informeren (0299 452452). Wij als nieuwsmedium weten hier te weinig van af om u daarover advies te kunnen geven.

  2. Ik wil graag weten wat de uitstrooi mogelijkheden zijn in Purmerend in 2018

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Tip de redactie
Whats-app Redactie Regio Purmerend
Samen met u maken wij het nieuws. Heeft u nieuws, foto's of video's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.
%d bloggers liken dit: