Regionaal – Het was vandaag beknopt in het nieuws. Vanaf volgende week vrijdag gaan er een aantal dingen veranderen aan de pomp. In de verschillende media waren er totaal andere conclusies te lezen. Reden voor RegioMedia om hier in te duiken. En makkelijk was dat niet. Op verschillende betrouwbare sites (waaronder ministerie, ANWB en een aantal grote nieuwsmedia) was verschillende informatie te lezen. Wij denken dat onderstaande informatie belangrijk is voor iedere autobezitter!
Vanaf 12 oktober komt er verplicht op iedere pomp in Europa een extra aanduiding onder de brandstof die getankt kan worden. Wij tanken nu Euro95, Euro98, Diesel of LPG. Vanaf 12 oktober komen daar een aantal stickers ONDER (niet voor in de plaats zoals sommige media meldden). Dit zijn bijvoorbeeld E10, E5 of B7. Door deze aanduidingen zijn er in de toekomst meer typen brandstof mogelijk.
95 en 98 in de Euro-brandstoffen verwijzen naar het octaan getal, dit verandert niet in de toekomst. De termen Euro95 Euro98, Diesel en LPG blijven gehandhaafd. De getallen achter de E (15, 10 of 5) verwijzen naar het maximale percentage (bio)ethanol die door de brandstof wordt gemengd. En hier gaat er dus een grote verandering ontstaan voor iedere auto-gebruiker. Op dit moment bevat Euro95 een maximum van 5% bio-ethanol. Dat is een hoeveelheid die -voor ieder soort auto die op benzine rijdt- geschikt is.
In de nabije toekomst gaat hier echter verandering in komen. Dan komt er ook -bijvoorbeeld- Euro 95 beschikbaar met een bio-ethanol percentage van 10 procent. Auto’s die niet geschikt zijn voor het hogere percentage ethanol lopen hierdoor ernstige schade op. ANWB publiceerde zelfs een onderzoek waarbij er na langere tijd een gat ontstond in de hogedrukbrandstofpomp. Hierdoor spoot de brandstof in de motorruimte, met alle risico’s van dien. Momenteel wordt er onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van sporadisch tanken van E10 in een ongeschikte motor op langere termijn. Deze uitkomsten zijn nog niet beschikbaar.
Benzinestations hebben niet onbeperkt opslagtanks voor verschillende typen brandstof. Het aanleggen van extra opslag is kostbaar en ook -mileutechnisch- niet wenselijk. De pompstations gaan dus keuzen maken welke type brandstof zij willen verkopen. Euro95-E10, Euro95-E5, Euro98-E10, Euro98-E5. Dat is allemaal mogelijk. En dat zal voor ieder station verschillend worden. In Duitsland zie je bijvoorbeeld dat Euro95-E5 alleen nog in de steden verkrijgbaar is, niet meer aan de snelwegen.
Zoals gezegd is lang niet iedere auto geschikt om te rijden op een brandstof van E10 of hoger. Schattingen lopen uiteen van 80-90%. Er bestaan op internet een aantal websites om te kijken of een auto geschikt is voor E10. Bijvoorbeeld deze of deze. Het feit blijft dat deze websites niet volledig zijn. Globaal zou je kunnen veronderstellen dat je weinig risico loopt als het bouwjaar van jouw auto later is dan 2003. Maar zelfs daar zijn uitzonderingen in te vinden.
Ons advies is dus om sowieso de handleiding van uw auto te raadplegen. Bel bij twijfel de dealer! Want voor dat u het weet tankt u uw oude vertrouwde Euro95 om daarna de alarmlichtjes op uw dashboard te zien branden.