* Zuidoostbeemster

Marco zamelt geld in voor afgebrande hondenopvang: “Wat ik zag was dieptriest”

Zuidoostbeemster – Bij een felle brand in opvang ‘De Hondenbus’ in Zuidoostbeemster zijn gisteren zes honden omgekomen. Nila, het hondje van Marco uit Purmerend, kwam er wonder boven wonder ongedeerd vanaf, maar Marco wil het er niet bij laten zitten. Hij is een doneeractie gestart om geld in te zamelen en de teller staat al op zo’n zesduizend euro.

“We werden gebeld gistermiddag, of we de hond konden ophalen, omdat er brand was”, vertelt de Purmerender aan mediapartner NH Nieuws. “Het is echt diep- en dieptriest wat ik zag toen ik daar aankwam. De opvang was helemaal afgefikt en overal stonden verdrietige en huilende mensen. Toen dacht ik: ik moet wat doen.”

Zijn eigen hond Nila gaat ook regelmatig naar de hondenopvang, maar ontkwam aan het vuur doordat ze buiten was. “En dat is best bijzonder, want ze is altijd binnen bij de begeleiders”, aldus Marco. “Hij stonk naar rook en is flink geschrokken. Toen er vanochtend een brandweerwagen langsreed, raakte ze in paniek.”

Heropbouw

Volgens Marco is de eigenaar van De Hondenbus, Amos, goed in zijn werk. “Hij weet echt wat-ie doet en is heel kundig. Daarom heb ik ook besloten om geld in te zamelen, zodat hij zo snel mogelijk weer wat kan opbouwen daar.”

Inmiddels gaat de teller met ingezameld geld zó hard, dat de weldoener ook besloten heeft om niet alleen de opvang zelf te helpen. Als het bedrag het toelaat, wil Marco iets moois laten plaatsen ter nagedachtenis aan de omgekomen honden. “En eventueel kunnen we de baasjes helpen. Zij hebben ook kosten nu en wellicht kunnen we daar wat in betekenen. Dit is het minste wat je kan doen.”

Geschrokken reacties

Op sociale media wordt met verdriet en ongeloof gereageerd op het nieuws van de omgekomen dieren. “Vreselijk! Heel veel sterkte Amos en de meiden. Alle baasjes van de getroffen honden heel veel sterkte”, schrijft iemand. “Dit moet een ramp zijn voor de beheerder en eigenaren.”

Wat er precies gebeurd is, is nog niet bekend. Mogelijk is de brand begonnen in een houtkachel. 

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Close
Open chat
1
Heeft u vragen, opmerkingen of tips voor onze redactie? Geef het ons door....
Powered by