6.7 C
zaterdag 20 april 2024
Home* Wereld van lisetteDe wereld van Lisette: Border Stress

De wereld van Lisette: Border Stress

Purmerend – In “De wereld van Lisette” neemt Lisette van Oostrom ons mee in haar wereld. Lisette en haar gezin wonen in hartje Purmerend. Haar man Michel is eigenaar van Franzen op de Kaasmarkt. Ze hebben twee kinderen: de 14-jarige adoptiedochter Jemi en dochter Yara van 11. De wereld van Lisette wordt om de week op zondag ochtend gepubliceerd.

De komende weken volgen we Lisette tijdens de reis de ze deze lente met haar gezin maakte naar de geboortegrond van Jemi, om uiteindelijk het weeshuis te bezoeken waar Jemi de eerste periode van haar leven doorbracht. De reis van nu zetten we af tegen de reis van 2006, toen het stel Jemi op mocht halen. Onder dit artikel vindt u de eerdere artikelen uit de reeks “De wereld van Lisette”.

Soms neemt het leven vreemde wendingen aan!

Vanmiddag zijn we aangekomen bij Africamps at Mackers. Wat een geweldige plek. Off road naar beneden met de camper en daarna aankomen bij glamping tenten met badkamer en al gelegen aan een rivier op 5 meter afstand! Het leven wordt niet mooier dan dit.

We krijgen instructies mee. De rivier blijkt in directe verbinding te staan met het krugerpark. Af en toe komen er daardoor verdwaalde nijlpaarden en krodillen deze kant op. Mocht dit hier gebeuren dan moeten we op de verhoging bij de tent gaan staan, nijlpaarden kunnen niet klimmen, gelukkkig!

Het volgende punt is dat onze belminuten op blijken te zijn. Voor de reis heeft Joost, een vriend van ons een datacard gekocht van vodacom. Deze 120 belminuten zijn op. Ik snap er niks van! Maar goed met niet snappen, kom je niet verder. Dan krijgen we een appje. We hebben van te voren alle accomodaties geboekt. kink in de kabel. We zouden via 2 dagen Swaziland naar Hluweluwe afreizen maar het reisbureau heeft een fout gemaakt. De vergunningen om de Swaziland grens over te steken met de camper zijn niet binnen. En nu dan hoor ik u denken, wat te doen. Geen idee! Morgen horen we meer.

Vanavond moeten we bedenken wat wij vinden dat de beste oplossing is voor het ontstane probleem.

Vanochtend startte onze dag met het een wandeling naar een uitkijkpunt op de three rondawels op de campsite. Het plan was om via godswindow en the pinnacle uitkijkpunten naar graskop te rijden. Onze hele dag blijkt te bestaan uit andere dingen dan gedacht!

We belandden namelijk om half 12 in de ochtend bij een restaurant off road aan een rivier met talloze stroomversnellingen. Wat een wonderschone plek. Alles wordt gekookt op een houtgestookte combuis. Niks geen elektra. Zelfs de thee heeft een rooksmaak. De toilet heeft een raam zonder glas met uitzicht op de rivier en bergen en staat een stuk verder dan het restaurant. Dit geeft wildplassen een totaal andere beleving!

Het restaurant staat in de luwte van een rots en ik krijg een Flintstone gevoel over me. Waar zijn Fred en Wilma gebleven, jabadabadoo! Onze brunch bestaat uit spareribs, een stoofpotje en springbok kebab. Weer eens wat anders dan een broodje kaas.

We zijn langs de uitkijkpunten gereden maar het was zo bewolkt dat de wolken niks prijsgaven, door naar graskop dan maar. Na wat souvenirs en boodschappen door naar ons nieuwe logeeradres.

De halve avond hebben we gepraat met wederom behulpzame Zuid-Afrikaners over de politieke en economische situatie van hun land. Veel opgeleide blanke Afrikaners staan op het punt te vertrekken uit hun land. De apartheid die er nu is, de zwarte Afrikaners krijgen alle banen met voorrang, zorgt ervoor dat hoog geschoolde Afrikaners vertrekken. Pay back time voor de zwarte bevolking noemen ze het.

Het maakt me verdrietig dat het ook hier zo moeilijk blijkt te zijn boven de verschillen uit te reizen! Wat een klote zooi is de wereld soms toch

Eerdere artikelen uit deze reeks vindt u hier.

Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.