Purmerend – Vandaag ontvingen wij een reactie van de Lidl naar aanleiding van onze berichtgeving van gistermiddag. Bewoners van de Plateellaan ervaren overlast van het zwerfafval van het terrein van de Lidl. “Als het een beetje waait krijgen wij alles voor de voordeur.”, zei bewoner Hans Bakker gisteren tegen Regio Purmerend. “De ratten buitelen in de avonden en ochtenden over elkaar heen.”
De Lidl zegt contact gezocht te hebben met hun collega’s die dit filiaal goed kennen. “Wij zijn op de hoogte van de problematiek van rondzwervend afval rondom het filiaal en nemen de volgende maatregelen:
- Inschakelen ongediertebestrijdingsbedrijf
- extra schoonmaakwerkzaamheden om het terrein van Lidl en daarbuiten schoon te maken
- extra controles door medewerkers van Lidl om het parkeerterrein te controleren
- wij gaan kijken of wij meer prullenbakken moeten plaatsen op ons terrein
Daarnaast nemen we het initiatief om in gesprek te gaan met de gemeente omdat zwerfafval een gezamenlijk probleem is. Met hen willen we bespreken of zij meer prullenbakken kunnen plaatsen, deze vaker kunnen komen legen en frequenter langs kunnen komen om zwerfafval op te ruimen. Hoewel zwerfafval een hardnekkig probleem is dat door mensen wordt veroorzaakt die hun afval niet in de daarvoor bestemde bakken deponeren, hopen wij met bovenstaande acties het probleem minder groot te maken en wellicht helemaal op te lossen.”, aldus woordvoerder Ingeborg Biemans van de Lidl.
Reactie Zwerfinator
Ook de in de wijde omgeving van Purmerend bekende zwerfavalopruimer Dirk Groot alias De Zwerfinator vroegen wij om een reactie: “Algemeen beeld: het asfalt wordt schoongehouden, de parkeervakken dus, waarschijnlijk met een veegwagen, maar de randen van het parkeerterrein en de stoepranden en -goten niet. Dat moet handmatig gebeuren en daar schort het kennelijk aan. En dat zijn juist ook de plekken waar het ongedierte zo lekker uit de voeten kan.”
Dirk had nog wat data uit een onderzoek van juni 2019. Dirk legt met zijn telefoon zwerfafval vast en maakt hier zichtbare data van op kaarten van Google Maps.
“Dit gaat om het schoonhouden van je erf en je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen als bedrijf richting de directe omgeving (en de wereld natuurlijk). En om je visitekaartje als winkel, wat wil je uitstralen, wat voor bedrijf wil je zijn? En Lidl is hier helaas niet uniek in, ga maar eens langs de randen van Deen Wagenweg kijken of Monkeytown of de Praxis.”, aldus Dirk. “Lidl kan mij altijd bellen voor een onderzoek op hun terreinen.”
Relevant artikel: