Waterland – OV-reizigers binnen de Vervoerregio Amsterdam waren afgelopen jaar nóg tevredener over de vervoerbedrijven dan het jaar er voor. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV Klantenbarometer. Gemiddeld gaven reizigers hun rit een 7,9. Dat is de beste score ooit gemeten.
In 2019 is de waardering in de OV-Klantenbarometer voor de concessie Waterland gestegen van 7,9 naar 8,1. Een groot deel van de bussen rijdt sinds de komst van de Noord/Zuidlijn naar metrostation Amsterdam Noord in plaats van Amsterdam Centraal. In maart 2019 is de frequentie van de buslijnen van EBS beter afgestemd met die van de Noord/Zuidlijn. Daarnaast zijn er diverse aspecten beter gewaardeerd zoals het gevoel van veiligheid.
Vice-voorzitter van de Vervoerregio en wethouder Mobiliteit van gemeente Zaanstad, Gerard Slegers toont zich verheugd over de klinkende waarderingen van de reiziger. “Binnen de Vervoerregio werken we met heel veel partijen en de vervoerders elke dag aan beter openbaar vervoer. We hoopten natuurlijk wel dat deze inzet positief gewaardeerd zou worden door de reizigers, maar dat het zo overweldigend zou zijn, had ik niet verwacht. Er ligt natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.”
Puntjes van kritiek
Wel waren er bij de reizigers enige punten van kritiek. De laagste scores gaven klanten voor de prijs van het OV (5,6) en voor informatie bij vertragingen (5,8).