InformatiefRegionaal

Unicef: ‘Bijna driekwart van de producten in supermarkt ongezond voor kinderen’

Regionaal – Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten, past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport ‘De verleiding naar (on)gezond’.

Met het onderzoeksrapport wil Unicef inzichtelijk maken welke rol supermarkten en overheid kunnen spelen in het aanbieden van goede voeding voor kinderen. “Het draagvlak is er, aangezien supermarkten, de overheid en consumenten al bezig zijn met gezonde voeding.”

De onderzoekers zochten in de schappen naar producten die specifiek voor kinderen in de markt worden gezet, omdat er vrolijke figuurtjes op staan of omdat er ‘baby’ of ‘kids’ in de naam zit. Ook keken ze naar eten en drinken dat een typisch onderdeel is van een schoolmenu, zoals drinkpakjes of meeneemkoeken.

Andere koeken en snoep lieten ze buiten beschouwing, omdat die per definitie buiten de schijf van vijf vallen.

“We hebben ons op kinderproducten gericht, omdat je daarvan eerder zou verwachten dat ze geschikt zijn voor kinderen”, zegt Leonie Barelds van Unicef in het NOS Radio 1 Journaal. Maar dat was in verreweg de meeste gevallen niet zo. “In bepaalde schappen is er geen gezond aanbod voor kinderen, terwijl de producten wel voor hen bedoeld zijn.”

Neem de toetjes. “Als je voor dat schap staat, zie je allemaal van die kleine portieverpakkingen, precies geschikt voor kinderen. Er staat vaak ook nog een vrolijk plaatje op. Logisch dat je dan als ouder denkt dat zo’n product geschikt is om aan je kinderen te geven. Maar uit onze analyse blijkt dat geen enkel kindertoetje voldoet aan de criteria van de schijf van vijf, vooral omdat er te veel suiker in zit.”

Bij de ontbijtgranen, waar volgens Unicef ook veel producten voor kinderen worden gemaakt, vonden de onderzoekers maar één product dat voldeed. Vrijwel allemaal bevatten ze te veel suiker en vet en te weinig vezels.

De brancheverenigingen van supermarkten is het niet eens met de uitkomsten van het onderzoek. “Het is veel te beperkt, er is maar naar een klein aantal producten gekeken die Unicef in dit geval kinderproducten noemt. En niet naar de enorme hoeveelheden gezonde en veilige producten in de supermarkten, zoals verse groenten en fruit.”

Hij wijst op de verantwoordelijkheid die volwassenen hebben. “Kinderen doen niet de boodschappen. Het zijn de ouders die in de winkel volop de keuze hebben om elke dag goede, lekkere maaltijden voor hun kinderen te maken. En als je dat per se wilt, kunnen alle maaltijden binnen de schijf van vijf passen. Alles daarvoor vind je in de supermarkt.”

Dat vindt Barelds van Unicef veel te makkelijk. “Supermarkten bepalen wat ze in hun schappen neerleggen en wat de verhouding is tussen de producten die wel of niet binnen de schijf van vijf vallen. Wij zouden graag zien dat er een groter aanbod is van kinderproducten die wel binnen de schijf vallen.”

De verleiding naar (on)gezond – UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

Bron
NOS / Unicef

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.