Regionaal

NS vraagt reizigers zich van te voren aan te melden

Regionaal – Reizigers kunnen vanaf vandaag hun treinreis vooraf aanmelden via de Treinwijzer. Het aanmelden is niet verplicht, maar het biedt voordelen voor zowel de reiziger zelf als voor de NS.

Door de reis aan te melden, krijgt de reiziger meer inzicht in de verwachte drukte in de trein. Ook wordt er een seintje gegeven als de trein drukker lijkt te worden of uitvalt. Zo helpt NS, in een tijd waarin het reisgedrag sterk veranderd is, reizigers die het lastig vinden om drukte in te schatten. Zo kunnen ze bepalen welke trein ze het beste kunnen nemen. De aanmeldservice is te vinden in de NS-app. 

“Door de gedeeltelijke lockdown vervoeren we natuurlijk minder reizigers dan gebruikelijk”, vertelt Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. “Toch weten we uit onderzoek dat er nu reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, terwijl reizen met de trein op een veilige en comfortabele manier kan”. Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen. 

Werkgevers

Diverse grote werkgevers hebben al interesse getoond in de aanmeldservice “Het is belangrijk dat medewerkers die niet thuis kunnen werken dat op verantwoorde wijze op locatie kunnen doen. De reis naar de werkplek toe maakt daar onderdeel van uit”, aldus Linda Voortman, wethouder Personeel & Organisatie van de gemeente Utrecht. Ook Siemens ziet voordelen bij de aanmeldservice: “Als technologiebedrijf zijn we groot voorstander van praktisch toegepaste en laagdrempelige technologie. In dit geval om het reizen per trein veiliger plaats te laten vinden, wat naadloos aansluit bij hetgeen we nu in de Nederlandse markt uitrollen op het vlak van het boeken van een veilige werkplek,” vertelt Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland N.V.

Voorspelling

De afgelopen weken heeft NS de voorspelling voor drukte in treinen verbeterd en aangepast op de coronasituatie. Met de input van reizigers via de aanmeldservice wordt de voorspelling nog nauwkeuriger. “Voor elke reis die je aanmeldt, kunnen we bij je volgende reis weer een betere voorspelling doen. En je helpt er ook andere reizigers mee”, aldus Smit. NS hoopt daarom dat zoveel mogelijk reizigers Treinwijzer gaan gebruiken.

Zorgvuldig getest

NS vraagt reizigers al langer hun reis aan te melden als proef met een beperkte groep reizigers op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen. Daardoor is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. Op basis van ervaringen en feedback van reizigers is de Treinwijzer ontwikkeld. Reizigers zijn niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken.

Kijk voor meer informatie op ns.nl/treinwijzer

Nieuws maken kost nou eenmaal geld. En gratis nieuws bestaat niet. Vond u dit een interessant artikel? Waardeert u ons als nieuwsmedium? Druk dan af en toe op onderstaande knop. 1x per week? 1x per maand? 1x per kwartaal? Gewoon waar u zich goed bij voelt! Zo stelt u ons in staat om nieuws te blijven maken voor iedereen! 

Klik hier om €2,50 te doneren Klik hier om €5,00 te doneren Klik hier om €10,00 te doneren

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Open chat
1
Heeft u nieuws, foto's van gebeurtenissen of gewoon een vraag of opmerking? Geef het door aan de redactie van Regio Purmerend.