11.8 C
Purmerend
vrijdag 11 oktober 2024
HomeColumnColumn van Tor Narra - Gehaktdag!

Column van Tor Narra – Gehaktdag!

Purmerend – Vanavond vindt in Purmerend de finale raadsvergadering plaats over de toekomst van het Beusebos. Finaal omdat de gemeenteraad dan alle voorgeschreven besluiten heeft genomen om onze stad te veroordelen tot een 60 meter hoog hotel met een ontsierende Toekan in een natuurlijk gegroeid bos. Het lot van onze stad komt daarna geheel in handen te liggen van externe partijen zoals de provincie, het werelderfgoed en de Beemster, in het bijschaven van een door velen van ons ongewenste ontwikkeling. 

Opvallend is dat zelfs het CDA, dat bij de planvorming van woningbouw bij PostNL wél een motie indiende om een belangrijk besluit uit te stellen tot na de verkiezingen, nu niet thuis geeft? Direct daarna werd de partij om die reden uit de coalitie geflikkerd. Blijkbaar wil de CDA-fractie dit risico niet meer lopen? Fusiepartner De Beemster kan daarbij toch een volwaardige rol spelen denk ik. Is de angst van het CDA te groot? Wat het CDA kan doen vanavond? Voorstellen om de discussie over te dragen naar de komende raad?

Een en ander geldt ook voor D66. Juist deze laverende partij heeft zich in april 2016 al de woede van de coalitiepartners op de hals gehaald toen twee fractieleden de euvele moede hadden om tegen de ontwikkeling van het Beusebos te stemmen. En vervolgens ook uit de coalitie werden gestoten. Het is opmerkelijk dat zelfs na recente uitspraken van fractievoorzitter Blokzijl: dat zij wederom twijfelen aan de realisatie van een – weer 10 meter hoger – hotelgebouw in ‘een deel van’ het bos. Een typisch kenmerkend standpunt van de vlees-noch-vis partij. Geen reden om hen dit keer uit de coalitie te weren? De fractie moet m.i. wat (te) vaak ‘slikken’ op het dossier Beusebos? Het is treurig dat een mogelijke deelname aan de huidige dan wel nieuwe coalitie een zwaar stempel op de uiteindelijke visie van D66 drukt. Wat kunnen zij nog doen vanavond? Duidelijk zijn! Hun standpunt eens vrij te houden van politiek strategische overwegingen. 

Met uitzondering van de door de gemeente en Van der Valk ‘ondertekende (concept?) anterieure overeenkomst’, waar tot geheimhouding in de raad van november 2017 is besloten, zijn alle daarvoor opgestelde stukken gewoon openbaar. Raadsleden kunnen deze stukken straffeloos delen met derden. Eerder vastgestelde ‘geheime’ stukken zijn nooit bekrachtigd door de raad. Dit, omdat het college het vaststellen van geheimhouding nooit in overeenstemming met de wet uitvoerde. De gemeenteraad is dan ook volledig bevoegd (en de enige) om de geheimhouding op anterieure overeenkomsten op te heffen. Wat kunnen raadsfracties nog meer doen? De geheimhouding op het gehele KomA7/Beusebos dossier op te heffen en de desbetreffende stukken integraal beschikbaar stellen! 

Verrassend is dat de raad vanavond moet besluiten over de totstandkoming van een ‘natuur en wandelbos’ in de vorm van een apart en toch aanvullend raadsvoorstel? Het betreft hier het overige deel van het Beusebos dat niet belegerd gaat worden door hotelfanatisme. Of de raad wenst te besluiten of de gemeente de aanleg en beheer zelf gaat doen, of dat we het beheer voor het gehele bos aan Van der Valk gaan gunnen? Twee opties: 

Optie A: De gemeente zal zelf de realisatie en het beheer op zich nemen. Op het voorstel van Van der Valk om het hele gebied over te nemen en het bos te realiseren en beheren, wordt niet ingegaan omdat de gemeente het voorzien in kwalitatief goede openbare groengebieden voor de stad, als één van haar kerntaken beschouwt. Het unieke karakter van het Beusebos en voor al die dappere strijders voor het behoud hiervan is nu juist dat het een op zichzelf natuurlijk en onafhankelijk gebied betreft, waardoor dit oerbos juist kan floreren door vooral niét aan de slag te gaan met aanleg en beheer. Een voorstel van het collegebestuur om het bos te cultiveren slaat de plank dan ook volledig mis! 

Dit raadsvoorstel moet eigenlijk geen enkel deel uitmaken van een eventueel voorgestelde financiële koppeling met de uitgifte van een deel van het bos aan een derde. De gemeente creëert hier een ‘soort eigen verplichting’ op beheer en onderhoud van een zichzelf onderhoudend groengebied dat decennialang en doelbewust ook niet is beheerd. En stelt het college een onterechte vraag aan de raad, wie dat dan moet doen. M.a.w., de begrotingstechnisch gepresenteerde argumenten zijn onzinnig! De aanleg en onderhoud van een zichzelf preserverend bos afhankelijk maken van de inkomsten van het Van der Valk-deel is pertinente onzin. Een natuurlijk bos onderhoudt en beheer je niet. Simpel!

Maar de meest van belang zijnde vraag? Wie gaat er voor de daadwerkelijke aanleg en beheer van het dan ‘verkrachtte’ natuurbos aan de slag? De door de gemeente voorgestelde optie om het zelf te doen zal een openbare aanbesteding vereisen. Dat heeft als voordeel dat de gemeenteraad een overeengekomen contract met een derde partij kan volgen, vergelijken en controleren.

Optie B: In het geval dat de raad het ongewisse besluit neemt om de boel maar door Van der Valk te laten doen, is het de vraag of deze de activiteiten openbaar aanbesteed worden, of dat Van der Valk dit in handen geeft van hun jarenlange huisaannemer? Dat laatste zou ons mogelijk nog enige zorg kunnen baren.

Tot besluit kan ik het volgende opmerken. Is de Purmerendse gemeenteraad in staat om zelf op de rem te trappen? Controle nemen op belangrijke zaken die spelen in onze stad? Of gaat ze achterover zitten, wuift haar maatschappelijke verantwoordelijk weg, en laat de provincie er dan maar ‘gehakt van maken’? Dat zal vanavond duidelijk worden.   

Tor Narra

Gerelateerde artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Onze Socials

10,041FansLike
2,567VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
half bewolkt
11.8 ° C
12.8 °
11.1 °
64 %
1.3kmh
55 %
vr
10 °
za
13 °
zo
12 °
ma
9 °
di
14 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.