Purmerend – Het gebeurt iedereen wel eens. De straatverlichting doet het niet. Als bewoner meldt je dat netjes bij de gemeente, maar een week later is er nog niets gebeurd. Dit zal de bewoners van de Sternstraat en omgeving bekend in de oren klinken. Zij doen het, na verschillende meldingen, al ruim drie weken zonder straatverlichting. Regio Purmerend zocht uit hoe het kan dat dat zo lang duurt.
Meerdere meldingen kwamen bij onze redactie binnen over de kapotte openbare verlichting in Sternstraat en omgeving. Bewoners hadden verschillende keren navraag gedaan bij de gemeente, welke doorverwees naar Liander. Volgens de bewoners kon Liander niet eerder beginnen nadat de nodige vergunningen zouden zijn afgegeven. Het voelt aan als onnodige bureaucratie. Tijd voor Regio Purmerend om eens een rondje te bellen. Wat gebeurt er als er een melding wordt gedaan van niet brandende straatverlichting?
Vanuit het klant contactcentrum (KCC) van de gemeente, werd er keurig bevestigd dat het probleem met de verlichting al geruime tijd bekend is. “De oorzaak van de storing moet door Liander worden opgelost”, meldt het KCC. Tijd voor een telefoontje met Liander.
Via een kleine omweg, spraken wij met iemand van Liander die verantwoordelijk is voor openbare verlichting. Hij legde ons het hele proces uit, van binnen gekomen melding tot oplossing. Ook ging hij even kort in op de casus van de Sternstraat. “Hoewel dat eigenlijk niet mijn taak is, dat hoort de gemeente te doen in dit geval.”
In sommige gemeenten zijn alle kabels van de openbare verlichting eigendom van Liander. Soms is een gedeelte eigendom van Liander en een ander deel van de gemeente. Het komt ook voor dat een gemeente eigenaar is van alle kabels met betrekking tot de openbare verlichting.
De gemeente heeft een voorlichtingsplicht
LIANDER
“Zodra er bij Liander -vanuit de gemeente of een particulier- een melding binnenkomt van defecte straatverlichting in eigendom van Liander, komen wij ter plaatste om metingen te doen. Vaak wordt al snel gevonden waar het probleem ligt. Indien mogelijk wordt dat ter plekke opgelost.”
Casus Sternstraat
In het geval van de Sternstraat, bleek dat niet mogelijk. Het probleem werd gelokaliseerd, maar er moest gegraven worden om het kabelprobleem op te lossen. “Onder straten loopt een wirwar van leidingen. Zomaar beginnen met graven kan tot gevolg hebben dat we bijvoorbeeld een glasvezelkabel raken. Een provider is dan niet blij met ons, net zo als wij omgekeerd ook niet blij zouden zijn.”
Voordat er een machine de grond in gaat, wordt er daarom eerst een zogenoemde WiBon melding gemaakt bij het Kadaster. Het kadaster moet beoordelen waar er in de omgeving van de werkzaamheden leidingen lopen. Pas als daar een akkoord op gegeven is mogen de werkzaamheden van start gaan.
“In het geval van de Sternstraat, heeft het Kadaster inmiddels groen licht gegeven. Dan plannen wij een monteur in. Op deze locatie is er vanmorgen een monteur de weg op gestuurd om het euvel te verhelpen. Straatverlichting heeft een lagere prioriteit dan een storing waar een klant direct last van heeft. De monteur is na drie minuten naar een andere locatie gestuurd om daar een directe storing op te lossen.” Liander zal zo snel mogelijk weer een nieuwe monteur inplannen, waarna de Sternstraat hopelijk weer werkende verlichting heeft.
Voorlichtingsplicht vanuit de gemeente
“De gemeente Purmerend is hier de beheerder openbare verlichting”, aldus Liander. “Dat houdt ook in dat zij een voorlichtingsplicht hebben. Het zal misschien niet iedere medewerker van het KCC bekend zijn, maar Liander heeft met iedere gemeente in ons land een systeem draaien, waarin het storingsverloop wordt gemonitord. Er is altijd één en meestal meer mensen binnen de gemeente die het verloop kan inzien. Gezien de voorlichtingsplicht die de gemeente heeft vanuit haar rol, zou er informatie gegeven moeten worden over de fase waarin de storing zit en wat de vervolg stappen zijn.”
In het geval van de Sternstraat, zou het probleem op korte termijn moeten zijn opgelost.