Noord-Holland – In navolging op het treinpersoneel, leggen nu ook de FNV-leden van het streekvervoer het werk neer. Tussen 6 en 9 september zijn er estafette-stakingen gepland. Op vrijdag 16 september zal er landelijk gestaakt worden. Het betreft alleen het personeel dat lid is van de vakbond FNV. De andere bonden zijn eerder wel akkoord gegaan met een nieuwe CAO.
De regionale estafette-stakingen beginnen dinsdag 6 september in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland. Woensdag 7 september wordt er gestaakt in Noord-Holland en Utrecht en donderdag 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De laatste regionale staking is op vrijdag 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.
Op vrijdag 16 september wordt in het hele land gestaakt in het streekvervoer. Die dag zullen daardoor streekbussen en streektreinen uitvallen.
Uitval bussen EBS Waterland
In Waterland wordt het streekvervoer verzorgd door EBS. De busmaatschappij heeft geen inzicht welk percentage van de 400 chauffeurs lid is van vakbond FNV en hoeveel van deze leden het werk daadwerkelijk zal gaan neerleggen. Tijdens de eerdere FNV-staking in juni had EBS te te maken met een uitvalspercentage van 40%. 60% van de bussen reed wel. EBS mag wettelijk gezien de uitgevallen ritten niet opvullen met ander personeel. Het zogenoemde stakingsbreken is verboden in ons land.
Betere CAO
De komende stakingen zijn een vervolg op de estafettestakingen die voor de zomer door het hele land gehouden zijn. Medewerkers van de regionale vervoerbedrijven willen een betere cao, waarvoor eerder in een ultimatum de eisen werden neergelegd. Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘De sector moet aantrekkelijker worden, zodat nieuw personeel aangetrokken kan worden. Op dit moment is er veel verloop, met personeelstekorten als gevolg. Daardoor stijgt de werkdruk en daarmee ook het ziekteverzuim.’
Noodklok
De vakbond en de leden begrijpen dat staken in het openbaar vervoer voor overlast voor het publiek kan zorgen. ‘Dat de leden toch staken, laat zien hoe hoog de nood is’, aldus Van Der Gaag. Bovendien is de staking volgens de vakbond ook in het belang van de reizigers. Met de stakingen luidden de medewerkers namelijk tegelijk de noodklok over de verschraling van het streekvervoer die al jaren bezig is.
Dertig procent
Afgelopen jaren is door corona, personeelstekort en de jaarlijkse, reguliere afschaling naar schatting zo’n dertig procent van de ritten verdwenen. Van der Gaag: ‘In alles is te zien dat de directies van de vervoerbedrijven maar één ding voor ogen hebben: bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. Personeel lijdt daaronder door slechte arbeidsvoorwaarden en de reiziger door steeds slechter streekvervoer door het schrappen van lijnen.’
Platteland
De verschraling van het streekvervoer is vooral op het platteland een steeds groter wordend probleem. ‘Streekvervoerbedrijven laten verliesgevende lijnen in de buitengebieden los en ruilen die in voor steeds meer drukbezette lijnen in de Randstad. Maar openbaar vervoer zou niet om zoveel mogelijk winsten moeten draaien, het is voor veel mensen een basisbehoefte. Er moet een kentering komen in het systeem wat we nu hebben. In plaats van winst gedreven, moet het weer service gedreven worden’, aldus Van Der Gaag.