Het reizen met bus-, metro- en tram wordt in de regio Amsterdam vanaf januari 2023 fors duurder. De verschillende vervoerders in Amsterdam, Amstelland, Zaanstreek en Waterland verhogen hun prijzen met minimaal 7 procent. Wel wordt er geld vrijgemaakt voor een actie om reizigers te behouden voor het OV.
Hoeveel duurder de reis precies gaat worden, hangt af van drie factoren: de vervoerder, de lengte van de reis en of je reist met een abonnement. De prijs voor een kaartje bestaat uit een basistarief. Daar bovenop komt het zogeheten kilometertarief. Het basistarief volgt een landelijk vastgestelde verhoging, vastgesteld op 7,24 procent.
Met het kilometertarief werkt dat anders, dit wordt door de individuele vervoerders vastgesteld en stijgt een stuk harder: tussen de 9 en 12 procent. Vooral langere reizen vallen hierdoor vanaf volgend jaar duurder uit. Er zijn verschillen: in Amsterdam is de stijging bijvoorbeeld lager dan in de omliggende regio’s.
Ten slotte valt de pijn voor reizigers met een abonnement gemiddeld genomen lager uit: voor hen blijft de stijging beperkt tot zo’n 7 procent. Hierdoor komt de tariefverhoging vooral terecht bij mensen die op saldo reizen.
Tegemoetkoming
De fikse verhoging van de tarieven komt op een moment dat het leven in Nederland snel duurder wordt door de hoge inflatie. Daarnaast kampen de vervoerders door de naweeën van de coronapandemie nog altijd met tegenvallende reizigersaantallen. Een andere optie om de kosten te beperken, het afschalen van de dienstregeling, willen de vervoerders voorkomen. De verhoging van de tarieven komt hierdoor niet onverwacht.
Om de reizigers een beetje te ontlasten, wil de Vervoerregio, waarin verschillende regionale vervoerders samenwerken met 14 gemeenten, tot 5 miljoen euro reserveren voor een reizigersactie. Hoe die eruit moet zien, is nog onduidelijk. Er wordt onder meer overwogen om één maand geen BTW te heffen. De BTW op het OV is sinds drie jaar 9 procent. Een andere optie is om mensen met een kleine beurs anderhalf uur gratis reizen aan te bieden.
De tarieven en de actie worden dinsdagavond besproken in de Regioraad van de Vervoerregio. Hierin zitten gemeenteraadsleden uit de 14 gemeenten. Op 3 november volgt het definitieve besluit.
@Ovslaaf – Hahaha, ik hoef geen andere baan te zoeken hoor. ik houd van mijn werk, maar ik moet in toenemende mate af en toe kokhalzen van mensen die instappen en allerlei eisen stellen, klachten hebben of denken dat wij door apparatuur/software veroorzaakte fouten kunnen rechtzetten. Ook van mensen die denken dat wij de dienstregeling in ons hoofd hebben zitten en ook weten welke andere bussen vertraging hebben of uitvallen. En wat dat laatste betreft: geen dank. Ik heb er inderdaad persoonlijk voor gezorgd dat jouw bus uitviel. [schudt hoofd]
@ Busbestuurder, Het lijkt me beter dat u een andere baan zoekt. Nu ligt alles wederom aan alle passagiers en zijn jullie altijd zo aardig en behulpzaam. Vanmorgen is de bus van 08.15 uitgevallen op de Halte ML Kingweg . Nog bedank daar voor . Ik heb daar door mijn trein gemist op station Overwhere. (van 08.31)
Waarschuwing:
Noord Hollands Dagblad meldt op 31.10.2022:
Quote:
Busreis van Purmerend naar Amsterdam soms bijna zeven euro in plaats van 3,50 door fout in systeem, EBS naarstig op zoek naar oplossing: ’Zo ga je wel heel snel door je tegoed heen’
Unquote
Link: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20221031_40619281
@Ovslaaf – Wat wil je dat ik over passagiers zeg? Breek me de bek niet open man. Maar goed, dan ga ik het er nu maar even over hebben. Gewoon, omdat je dat zo graag wilt. Er kan bij het gros geen goedemorgen, -middag of -avond meer af tegenwoordig. Blik op oneindig en koptelefoon op. Een hand opsteken om aan te geven mee te willen komt pas op het moment van voorbijrijden. Op het knopje drukken “vergeten” de passagiers ook steeds vaker. De buschauffeurs moeten maar ruiken dat ze eruit willen. Wel een grote bek als we niet stoppen natuurlijk. Een klein fooitje omdat we iets geregeld hebben, een verloren telefoon binnen een kwartier weer hebben weten te traceren of op verzoek extra gewacht hebben op een passagier? Nee joh, dat is iets van heel vroeger! Passagiers willen tegenwoordig ook om de gekste redenen achter instappen (omdat ze dan de mogelijkheid hebben niet in te checken). Bijvoorbeeld als ze een klein koffertje of een mini vouwfiets bij zich hebben. Dat dit privilege (het achter instappen, niet het niet inchecken) alleen aan mensen met kinderwagens en rolstoelgebruikers voorbehouden is, lijken de passagiers te zijn vergeten. En als er dan een keer toch een achterdeur open moet voor passagiers in die categorie, duiken er gelijk nog twintig passagiers mee naar binnen. Nee, gezellig volk hoor die passagiers. Daar zou je als buschauffeur echt over in kunnen gaan zitten tijdens een staking…
@Busbestuurder,zoals ik al zei geen enkel begrip voor de passagiers!
het hele bericht gaat over u en u en de uwen.
Ik rust mijn kaas
* belangrijke rol
@Ovslaaf – Er valt “weer een bus uit” zodat jij wortel staat te schieten. Heb je je al eens afgevraagd hoe dat zou kunnen komen? Omdat de mensen die nu een baan zoeken, simpelweg niet meer voor het beroep van buschauffeur kiezen. Het werk is blijkbaar niet meer aantrekkelijk genoeg om nog op vacatures te solliciteren. Misschien komt het wel omdat de beloning voor het werk in geen verhouding staat tot wat van buschauffeurs gevraagd wordt en door de arbeidsomstandigheden (waarin tijdsdruk een hele belangrijke speelt). Tijdens het remmen bij de haltes heb ik in mijn bus overigens nog nooit vliegende passagiers waargenomen. Die zou ik dan toch moeten zien, want dan zouden ze bij mij voorin de bus moeten landen. Er rollen wel regelmatig blikjes, flesjes en ronde snoepjes naar voren… van passagiers die het niet kunnen opbrengen zich aan de huisregels te houden en hun rotzooi ook nog eens als dank op de grond gooien. Maar misschien ga ik vanaf januari de eerste vliegende reizigers wel voorbij zien komen. De rijtijden worden namelijk nog krapper dan ze al waren. Ik raad je dus aan slipbestendig en zwaar schoeisel aan te schaffen. Kan nooit kwaad 😉
Rustig Dagmar, rustig… adem in, adem uit. En jij ook een fijne dag hè, knul.
Tuurlijk we leggen de boel weer plat. de reiziger is weer de lul,
De reiziger die er overigens bij lange na geen 10% heeft bijgekregen en die regelmatig wortel staat te schieten op de bus halte omdat er weer een bus uitvalt.
Het zou heel erg helpen als de buschauffeurs wat meer aan de reizigers zouden denken dan alleen aan zichzelf. Mijn geduld is inmiddels bijna op!
PS kunnen jullie wat zachter remmen bij de haltes er vliegen regelmatig reizigers door de bus
Busbestuurder,
FIJNE DAG!!!
Ik had je hiervoor al gewaarschuwd, Dagmar. Vind het eigenlijk nog meevallen als ik aan de brandstofprijzen denk die een half jaar onbetaalbaar hoog zijn geweest. En de reacties die je aanhaalt, ach… een beetje naïef allemaal. Neem die eerste nou: natuurlijk betaalt de reiziger de loonsverhoging. Wie anders, de patatboer of de slager? En reken maar dat de boel echt goed en lang plat gaat er in het nieuwe jaar niet minstens 10% bij komt.
Een kleine greep uit de reacties op de Facebookpagina (=letterlijke quotes):
Tja loonsverhoging betaald de reiziger natuurlijk. Er valkenblik regelmatig ritten uit dus sta je voor niks op de halte. Gek hè dat er minder mensen reizen met ov
–
En dan nog als veevervoer in de bus tijdens de spits?
Kun je gaan kiezen voor een zit of een sta plaats?
–
Ben zo blij dat ik gewoon met mijn auto kan en moet naar mijn werk..
O.V is niks voor mij..
Veel te duur, stinkende asbakken naast je ( mensen die nog even gauw een haaltje nemen van hun sigaret voor ze de bus/tram/trein in stappen..blehhh) en op de tijden dat ik moet werken rijd het OV niet of te laat…
–
Daarnaast kampen de vervoerders door de naweeën van de coronapandemie nog altijd met tegenvallende reizigersaantallen.
Zouden die dan (fors) gaan toenemen door die extreme prijsverhoging ??
UNQUOTE
Ik heb er niets meer aan toe te voegen…..