5.4 C
Purmerend
dinsdag 10 december 2024
HomeRegionaalVakbond FNV roept op tot landelijke staking streekvervoer (Do/Vr)

Vakbond FNV roept op tot landelijke staking streekvervoer (Do/Vr)

Reizigers die gebruik willen maken van het streekvervoer, doen er goed aan donderdag en vrijdag een alternatief achter de hand te hebben. Vakbond FNV roept op tot een staking nadat de bonden en werkgevers afgelopen nacht tijdens een cao-overleg, niet tot een akkoord zijn gekomen. Mogelijk leggen duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs hun werk daarom neer. 

Een woordvoerder van de FNV verwacht dat ‘veel leden’ hun oproep zullen volgen. “Wij zijn heel erg boos. De lange onderhandelingen wijzen tot nu toe niks uit.” Als gevolg van de stakingen zullen er donderdag en vrijdag naar verwachting vrijwel geen bussen en regionale treinen in de provincie rijden. Woordvoerder FNV: “Hoeveel leden er hun werk neer gaan leggen, en bussen er zullen uitvallen, is nog even de vraag. Ik schat in dat dit ook in de provincie Noord-Holland een hoog aantal zal zijn.”

De landelijke stakingen vallen buiten de trein-dienstregeling van de NS. Deze zullen naar verwachting wél volgens dienstregeling rijden. Net als het stadsvervoer in Amsterdam (GVB), waar het personeel een eigen cao heeft. 

Impasse 

Vakbonden en werkgevers onderhandelde vannacht over een nieuwe cao in het streekvervoer, maar kwamen hierbij niet tot een akkoord. Het loonbod en de maatregelen om de werkdruk structureel aan te pakken, waren volgens de FNV onvoldoende. De bonden hadden eerder al gewaarschuwd voor landelijke stakingen donderdag en vrijdag mocht het cao-overleg mislukken. Voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) Fred Kagie laat weten ‘er echt alles aan gedaan’ te hebben een cao te sluiten. Er is volgens hem een ‘bovengemiddeld hoog loonbod’ van 8 procent gedaan. 

Volgens FNV-bestuurder Marijn van der Gaag kwamen de partijen in een impasse terecht over die voorgestelde loonsverhoging, in combinatie met de duur van het nieuwe cao en de maatregelen om de werkdruk in het streekvervoer te verlagen. Volgens het FNV moet het loon van ov-personeel in het streekvervoer, meebewegen met de hoge inflatie. 

Gerelateerde artikelen

3 REACTIES

  1. @busbestuurder;
    De marktwerking weg zou voor velen heel mooi zijn.
    Echter: De (toekomstige) oud-politici vinden daar een dikbetaalde baan en zullen het schrappen van de marktwerking (in diverse principes) derhalve tegen houden.
    Ik ben het met u deze keer erns: Nederland glijdt af naar het niveau van een willekeutig voormalig derde wereld land, qua voorzieningen en besteedbaar inkomen van de burger,

  2. Nederland glijdt af naar een bedenkelijk primair voorzieningsniveau. Wat ik nu ga zeggen, lijkt hier niets mee te maken te hebben, maar heeft het wel degelijk. Zo was in het TV programma Kassa afgelopen week te zien dat er in het afgelopen jaar 1514 geneesmiddelen voor langere tijd niet beschikbaar waren: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/nederlands-medicijntekort-was-in-rampjaar-2022-hoger-dan-ooit , een record! Reden daarvan (volgens gezondheidseconoom Xander Koolman): Nederland behoort wereldwijd gezien tot de landen die het minst willen betalen voor medicijnen uit het Verre Oosten en staan dan achter in de rij bij verstoringen in hert productieproces en als er ook maar een beetje schaarste optreedt. We zien hier een duidelijk voorbeeld van het ‘onderste-uit-de-kan’ of ‘voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang’ -principe. We maken ons daarmee afhankelijk van andere (vaak onbetrouwbare) landen en die betalen we ook nog eens slecht. Bij een kink in de kabel kunnen we zelf niets meer, want een belangrijk deel van de farmaceutische industrie in het Westen is er simpelweg niet meer: opgedoekt uit kostenbesparing.

    Ook in het OV heeft dit marktwerkingsmonster begin deze eeuw zijn intrede gedaan, met de huidige situatie als gevolg. We rijden nu bijna twee weken de nieuwe dienstregeling, maar het is gewoon niet meer te doen. Van vrijwel alle ritten is rijtijd afgehaald, terwijl het veel drukker geworden is op de weg en we juist meer tijd nodig hebben. Ik heb gisteren in en rond de spits 3,5 uur aan één stuk door in de vertraging rondgeblazen met die bus zonder dat ik ook maar een paar minuten de tijd gehad heb om even naar de WC te gaan. Het is echt grof acociaal aan het worden wat de OV-bedrijven aan het doen zijn. Er wordt roofbouw gepleegd op personeel, maar ook op de passagiers. Dus ik hoop dat ook zij de acties zullen steunen. Dat is namelijk ook in hun belang.

    Tenslotte: de politiek moet de marktwerking heel snel afschaffen. Publieke sectoren als veiligheid (dat ook deels is geprivatiseerd), zorg, OV en energie moeten gewoon weer terug naar de overheid. Alles uit de belastingpot halen, die rijkelijk goed gevuld kan worden met belasting op de woekerwinsten van energie- en brandstofbedrijven, fastfoodgiganten, banken en supermarkten.

  3. De ene staking naar de andere: ik voorzie een stakingsrijk jaar.
    Ik gun iedereen een loonsverhoging maar bedenk dat iedere (loons)verhoging verdisconteerd wordt in de (eind)prijs die de (eind)afnemer moet betalen.
    Dus wordt alles nog duurder……en dan: weer hoge looneisen, weer stakingen, weer hogere prijzen?
    Mwah, het houdt niet op niet vanzelf…….

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Onze Socials

10,105FansLike
2,586VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
bewolkt
5.4 ° C
6 °
5 °
64 %
4.5kmh
100 %
di
6 °
wo
6 °
do
9 °
vr
6 °
za
6 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.