Waterland – Streekvervoerder EBS geeft aan dat ongeveer 30% van de bussen rijdt in de regio Waterland. Vakbond FNV riep eerder op tot een staking nadat de bonden en werkgevers niet tot een akkoord zijn gekomen.
De hele week is er sprake van een staking in het streekvervoer, dan wordt in onze regio hetzelfde beeld verwacht zoals vandaag. De landelijke stakingen vallen buiten de trein-dienstregeling van de NS, net als het stadsvervoer in Amsterdam (GVB), waar het personeel een eigen cao heeft.
Impasse
Vakbonden en werkgevers onderhandelde over een nieuwe cao in het streekvervoer, maar kwamen hierbij niet tot een akkoord. Het loonbod en de maatregelen om de werkdruk structureel aan te pakken, waren volgens de FNV onvoldoende. Volgens het FNV moet het loon van OV-personeel in het streekvervoer, meebewegen met de hoge inflatie. Eerder was er al een staking van twee dagen. Toen reden in de regio 50% van de bussen.
Bonden waarschuwen
Beide vakbonden waarschuwen al voor stakingsacties voor onbepaalde tijd. Of een week lang staken meer impact zal veroorzaken dat zullen de chauffeurs nog moeten afwachten. “We hopen in ieder geval dat we meer respect krijgen van onze werkgever. We staan nu met twee bonden sterk.” En mochten de vakbonden er weer niet uitkomen met de werkgevers? “Dan komen er acties voor onbepaalde tijd”, aldus Peter de Jonker van FNV.
Wil je weten of je bus rijdt? Actuele reisinformatie vind je op de digitale borden bij de haltes en in de reisplanners.
Relevant artikel:
Update
Bron: NH Nieuws
Link: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/314609/streekvervoer-staakt-opnieuw-na-carnaval-als-werkgever-niet-luistert-naar-eisen
Headline: Streekvervoer staakt opnieuw na carnaval als werkgever niet luistert naar eisen
Dagmar, aan je tweede alinea (waarin je dan met alternatieve oplossingen komt) merk ik dat je totaal geen besef hebt hoe het er in onze branche aan toe gaat. Je stelt een goed gesprek met de baas voor. Dacht je dat we dat persoonlijk, één op één of in groepsverband (bijv. via werkoverleggen) of via de OR of vakbond niet al tig keer geprobeerd hebben? Dat hebben we dus wel, maar de werkgever doet lekker waar hij zelf zin in heeft en wat hem het beste uitkomt. Er wordt gewoon NIET geluisterd en er is GEEN goede wil van de kant van de werkgever. Het mes snijdt voortdurend maar aan één kant. Je weet dus overduidelijk niet waarover je het hebt. Ik zou tenslotte heel graag concrete voorbeelden van je willen horen van eventuele “andere dwangmiddelen jegens de werkgever”. Wie weet hebben de buschauffeurs iets over het hoofd gezien en zit er nog iets bruikbaars tussen. Ben benieuwd.
@busbestuurder,
Ik herhaal de openingszin nog maar eens van mijn eerste reactie: Ik gun iedereen een passende salarisverhoging, minder werkdruk en goede arbeidsvoorwaarden.
I.p.v. uw grieven voortdurend af te wentelen op de reiziger (of hier op een reageerder) is het wellicht een idee zijn om een goed gesprek met de baas aan te gaan of andere dwangmiddelen jegens uw werkgever in te zetten (en dat geldt voor uw gehele branche).
Het is niet de eerste staking die de reiziger dupeert sinds zomer 2022 terwijl de reiziger helemaal geen partij is in uw conflict.
De reiziger kan nl. maar één ding doen: BETALEN (ongeacht of het streekvervoer rijdt of niet).
Dreigen- aldanniet via de vakbond- met o.m. nog meer stakingen kweekt i.i.g. geen begrip bij de reiziger en/of mij en/of uw werkgever.
Deze staking heeft i.i.g. het volgende resultaat opgeleverd voor u (en uw collega’s):
Werkgevers in het regionale openbaar vervoer willen tijdens de vijfdaagse staking van het personeel niet onderhandelen met de vakbonden ( aldus werkgeversorganisatie VWOV).
Het laatste cao-bod (o.m. 11% meer salaris) is van tafel (aldus voorzitter Fred Kagie).
Succes.
Beste Dagmar, het gaat niet eens om de loonsverhoging! Dat bod van de werkgever is namelijk niet zo slecht. Maar daar wordt de focus steeds op gelegd. Dat wordt in de media ook zo gebracht, maar die begrijpen het helaas ook niet. Het gaat vooral om de werkdruk, de stress. Om het keer op keer ‘knijpen’ van tijd op ritten waar de rek allang uit is. En dan wel van die schijnheilige minnetjes en vooral plusjes (te laat) op je scherm laten zien, die je onbewust triggeren om toch maar weer wat sneller en lomper te gaan rijden, want anders heb je straks voor de vierde keer deze week geen tijd om je maaltijd in de magnetron op te warmen. En als je dan wat harder rijdt in Scharwoude of in Zuidoostbeemster (30 km/u-gebieden met hele kritische bewoners die vinden dat ze zelf wel harder dan 30 mogen), dan vliegen de berichtjes je in de personeelsnieuwsbrief weer om de oren dat we daar toch vooral rustiger aan moeten doen. Of als we in alle haast om op tijd de magnetron te halen, het LED-dimlicht van de elektrische bussen vergeten uit te doen op Edam Busstation, dat staat ook meteen weer in de nieuwsbrief. Overal moet aan gedacht worden, behalve aan de buschauffeurs natuurlijk. En dat gaat op een gegeven moment tegenstaan. Dat gaat vreten. We zitten momenteel op een gemiddeld ziekteverzuim van 20%. Hoe zit dat bij jou op je werk, Dagmar? We willen gewoon in principe voldoende tijd om ons werk fatsoenlijk te kunnen doen en ook nog eens iemand te woord kunnen staan zonder meteen in de vertraging terecht te komen.
Maar… je hebt de vraag uit mijn vorige reactie nog niet beantwoord. Hoe dan, Dagmar? Als we niet gaan staken, hoe dan?
@Busbestuurder,
Ik gun de buschauffeurs een redelijke loonsverhoging maar vooral betere werkomstandigheden.
Misschien dat buschauffeurs dan wat vriendelijker kunnen zijn tegen goedwillende, betalende klanten?
Misschien dat er dan niet zo lomp gereden hoeft te worden om de tijden te halen en de goedwillende, betalende klanten veilig van A naar B worden gebracht?
De klanten kunnen niet ‘staken’ om bij uw branche deze simpele zaken af te dwingen: velen zijn genoodzaakt met het OV te reizen en het te ‘slikken’.
Deze klanten zijn door u, ‘busbestuurder’, menig maal afgeschilderd als lomp, schofterig, onvriendelijk e.d.
En u houdt niet op, niet vanzelf: dat blijkt nu wel weer.
11% salarisverhoging vindt u/de Vakbond veel te weinig: het moet 17% zijn?!?!
Een gevalletje: ‘een boer en een zog hebben nooit genoeg’?
Weet u, busbestuurder, wel dat de kosten van uw salarisverhoging doorberekend worden in de prijs die mensen moeten betalen als zij de bus nemen?
En zodra deze reizigers de bus niet meer nemen úw baan als busbestuurder op de tocht komt te staan??
Wat dan, busbestuurder??
Staken, busbestuurder??
Alweer, busbestuurder??
Houdt het dan nooit op, busbestuurder??
Neen, het houdt niet op niet vanzelf, busbestuurder.
Tel uw zegeningen (en dan mag u best een salarisverhoging van 11% of meer hebben èn vooral betere werkomstandigheden), busbestuurder: er zijn heel veel sectoren die heel veel minder saoarisverhoging krijgen (en ook beroerde werkomstandigheden), heel veel ZZP-ers die geen cent extra in rekening kunnen brengen en de eerste ontslagen zijn al aangekondigd (bijv. bij Philips).
Goddank heb ik een auto en kan ik van A naar B zonder de bus.
Maar dat geldt niet voor iedereen, jammergenoeg.
Hou houdt het dan wel op, Dagmar? Want die dooddoener schrijf je tegenwoordig onder bijna elk artikel. Hoe gaan we de werkgever dan duidelijk maken dat het zo niet verder kan? Leg eens uit. Publieksvriendelijke acties zoals gratis vervoer, mogen sinds 2008 niet meer van de rechter. Toen werden duizenden buschauffeurs met instemming van onze rechterlijke macht flink gekort op hun salaris omdat ze hun werk niet zouden hebben gedaan terwijl ze gewoon gereden hadden, maar geen kaartjes hadden verkocht. Dat was toen een actie van wekenlang. Een heleboel buschauffeurs zijn toen honderden, zo niet duizenden euro’s kwijtgeraakt omdat de bonden ook geen stakingsgeld uitkeerden omdat er officieel niet gestaakt werd. Dus hoe houdt het dan op, Dagmar… hoe? Vertel. Ik luister.
Let wel: Ik gun iedereen een passende salarisverhoging, minder werkdruk en goede arbeidsvoorwaarden.
Op de eerste dag van de landelijke staking in het streekvervoer lijkt er een tweestrijd onder buschauffeurs te ontstaan. Sommige zijn vanochtend gaan staken, anderen hebben wel besloten vandaag te gaan werken. En mochten de vakbonden er weer niet uitkomen met de werkgevers? “Dan komen er acties voor onbepaalde tijd”, aldus Peter de Jonker, FNV.
Bron: NH Nieuws
Ik zie op de app dat er op dit moment wel heel wat meer bussen uitvallen dan de 30% die in de media genoemd wordt. Ik lees in de media dat een MBO-school met vestigingen in Friesland en Flevoland een bus inzet om studenten toch op school te krijgen.
Van de ene staking naar de andere, het houdt niet op niet vanzelf.
De chauffeurs hopen op meer respect van hun werkgever maar de chauffeurs moeten zich, door dit soort akties, realiseren dat ze de zijde van de betalende passagiers heel veel respect/goodwill verliezen.
Ik begrijp al die automobilisten (ben er ook één) wel…….maar leef mee met degenen die volledig afhankelijk zijn van het OV.