Regionaal – De stakingen van afgelopen week hebben nog niet opgeleverd wat de vakbonden ervan hoopten, daarom leggen buschauffeurs uit het streekvervoer na carnaval weer het werk neer. De vakbonden hebben de werkgevers een deadline gegeven: als op 20 februari niet op de eisen van de bonden is ingegaan, leggen de chauffeurs twee dagen later het werk weer neer. Hoe en waar er actie wordt gevoerd zal moet nog worden besproken.
Peter de Jonker van vakbond FNV verwacht de acties rond of na 22 februari zullen plaatsvinden. “Dan kunnen we de veiligheid nog waarborgen in het carnavalsweekend, dat er dan wel gewoon gereden wordt”, vertelt hij. Publieksvriendelijke acties zitten er helaas niet meer in, omdat dat niet meer mag van de werkgevers.
Waarschijnlijk wordt er in de weken na 22 februari gestaakt. “Maar niet de hele week, zo’n beetje maandag, woensdag en vrijdag én de week erna dinsdag en donderdag”, denkt Peter. Het staat nog niet helemaal vast.
Peter vindt het heel triest dat reizigers hier last van hebben. “Daar zijn we het allemaal over eens. Maar die mensen moeten wel op een normale en veilige manier vervoerd kunnen worden.” Hij vindt de werkdruk veel te hoog. “Je wil toch niet dat de chauffeur het asfalt uit de grond rijdt om op tijd te komen, of iemand die opgebrand is omdat-ie al de hele week heeft gewerkt.”
De vakbonden FNV en CNV eisen onder andere loonsverhoging, maar dat is volgens Peter niet het belangrijkste. “Het is ook die werkdruk die omlaag moet, omdat je mensen op een veilige manier wil kunnen vervoeren. Daarnaast gaat het ook om het generatiepact (maatregelen die oudere werknemers in staat stellen om minder uren te werken, red.) en het vervroegd uittreden voor ouderen.”
Het gaat hier om het streekvervoer. In onze regio wordt deze verzorgd door EBS. Hier valt de NS niet onder. Ook het stadsvervoer in Amsterdam draait gewoon door.
Ik heb nieuws voor je Bert. Woensdag 22 en vrijdag 24 februari gaan die zeikende ouwe buschauffeurs weer staken. Het wordt trouwens tijd dat de overheid publieke zaken als zorg, energie, woning(bouw) en OV weer naar zich toe gaat trekken en de regie weer gaat overnemen. Gelukkig is die trend langzamerhand al zichtbaar aan het worden. Alleen jammer dat de overheid nooit zal toegeven dat marktwerking in deze sectoren één van de slechtste ideeën van de laatste eeuwen is geweest.
Ben klaar met de zeikende (ouwe) buschauffeurs. € 2.700 netto er zijn heel veel mensen die dit niet verdienen. en de werkdruk is overal hoog er zijn nergens mensen te krijgen. Ophouden met deze onzin! Bek dicht en aan het werk!
Update vrijdag 17 februari 2023 10.30 uur Noord Hollands Dagblad:
Werkgevers streekvervoer verwerpen ultimatum, staking onafwendbaar.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230217_37811411
Waarschijnlijk wordt er in de weken na 22 februari gestaakt.
Niet de hele week, zo’n beetje maandag, woensdag en vrijdag én de week erna dinsdag en donderdag. (vakbond FNV).
De voorjaarsvakantie is van 25-02-2023 tot 05-03-2023.
Fred Kagie is, afgezien van het feit dat de discussie vooral over de arbeidsomstandigheden, de werkstress en het hoge ziekteverzuim zou moeten gaan, overigens uitgegaan van het maximaal haalbare salaris van een fulltime buschauffeur die dat salaris via een loontredesysteem pas in zijn/haar 17e jaar bereikt. Daarbij heeft Fredje trouwens de eindejaarsuitkering en het vakantiegeld ook maar even meegerekend en door twaalf gedeeld… wat dus niet bij het normale maandsalaris hoort. Een fulltime OV-buschauffeur op zijn/haar top (dus na 16 jaar werken) verdient bruto incl. onregelmatigheidstoeslagen ruim 3700 euro. Netto ruim 2700. Vies ventje, die Kagie.
Dat klopt, Dagmar. Bruto dus. En daar rijden we vroege-, gebroken-, dag-, avond- en nachtdiensten voor. Daarvoor werken we ook de helft van de weekends (natuurlijk zijn we daarvoor in plaats wel weer doordeweeks een paar dagen vrij) en kunnen we niet altijd in het hoogseizoen op vakantie. Van enige regelmaat is verder geen sprake. ’s Avonds om 7 uur – half 8 klaar met een gebroken dienst, dan nog naar huis moeten rijden (veel chauffeurs wonen niet naast de remise) en de ochtend erop weer ‘fris en fruitig’ om kwart voor 5 beginnen met een vroege dienst. Dat soort grappen. Een blok van zes dagen werken, waarvan de eerste 4 dagen vroege dienst en de laatste twee dagen aansluitend 2 NACHTdiensten. Stapelgek zijn ze. En dan tijdens deze diensten bijvoorbeeld lijn 314 een paar keer moeten rijden, waarin je met zo’n grote logge bus “maar liefst” 24 (!) minuten krijgt om vanaf het Centraal Station in Amsterdam op Edam Busstation te geraken. Voordat je in de IJtunnnel rijdt, ben je al vier minuten kwijt en rij je 2 minuten in de vertraging… standaard! Vanaf de IJtunnel nog 20 minuten over om 20 km af te leggen… ja, ook in de spits als je bij bijna elke halte moet stoppen. Dan moet je gemiddeld 60 km/u rijden, terwijl het gemiddelde van een rode OV streekbus in Waterland op 40-45 km/u ligt. En daar moet je je best al voor doen.
Beste Dagmar, die Fred Kagie van de VWOV is een bijzonder vervelend, op macht belust, mannetje met een gruwelijke hekel aan buschauffeurs, die ze graag in een kwaad daglicht stelt. Daarnaast heb ik al eerder geschreven dat deze acties niet eens zozeer om het salaris gaan. Het bod van de werkgevers was in mijn ogen gewoon goed. Het gaat om al die dingen ernaast, de omstandigheden waaronder de chauffeurs hun werk moeten doen. Chauffeurs zijn vaak de wanhoop nabij omdat ze hun aansluitingen niet meer halen, geen tijd meer hebben om netjes door het verkeer te bewegen, passagiers rustig van of naar hun plaats te laten lopen en vaak ook ritten moeten laten vervallen. En dan zal je zeggen: dan laat je toch af en toe gewoon een rit vervallen? Nee, dat doen we liever niet, dat is geen fijn gevoel, want daarvoor komen we namelijk niet naar het werk. We willen gewoon gefaciliteerd worden om ons werk goed, fatsoenlijk en veilig te kunnen doen. En DAT is nu helaas NIET meer het geval, beste Dagmar. En DAAR gaan de acties in hoofdzaak om. Maar ik krijg zo langzamerhand een beetje het gevoel dat jij het niet wilt begrijpen.
Ik lees ook media in andere regio’s.
Tot mijn verbazing (en verontwaardiging áls het klopt) las ik op De Gelderlander dit artikel:
UPDATE: Onvrede over ov-staking: ‘Buschauffeur verdient 4000 euro per maand, de rek is er echt uit’
https://www.gelderlander.nl/doetinchem/onvrede-over-ov-staking-buschauffeur-verdient-4000-euro-per-maand-de-rek-is-er-echt-uit~adc0f300/
Ik lees ook de reacties op de Facebookpagina.
Ik concludeer dat de reizigers het spuugbeu zijn die stakingen en de goodwill, bij de reiziger, volledig weg is.
Deze stakingen kosten klanten….