Regionaal – De vakbonden hebben de werkgevers in het streekvervoer tien dagen de tijd gegeven om te laten zien dat ze er met de vakbonden uit willen komen. “Maar de reactie is ronduit teleurstellend”, constateert Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen. ‘Dat betekent dat we onze leden opnieuw oproepen om de bussen stil te zetten, deze week op woensdag en vrijdag.’
Een briefje met negen regels, meer energie wilden de werkgevers kennelijk niet aan hun reactie besteden. In het briefje geven zij aan alleen weer in gesprek te willen, als de bonden onvoorwaardelijk en volledig hun ultimatum en actiedreiging intrekken. “Dat gaan we niet doen, we willen de druk echt op de ketel houden. Anders kunnen we blijven praten tot we een ons wegen’, zegt Van de Mheen. ‘De werkgevers moeten zich realiseren dat veel chauffeurs het zat zijn en echt willen dat er nu eens goede afspraken komen over de werkdruk en over een regeling om op een gezonde manier je pensioen te kunnen halen.’
Het gaat om meer dan alleen geld
Van de Mheen hekelt de reactie van de werkgevers. “Ze doen net alsof het de chauffeurs alleen om geld is te doen. En roepen dan dat geld er niet is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. De hoge werkdruk, waardoor veel chauffeurs ziek uitvallen, is voor veel mensen een veel belangrijker onderwerp. Maar daar hoor je de werkgevers niet over. Kom nou eens met oplossingen! We hebben een groot aantal voorstellen gedaan om wat aan die werkdruk te doen. Maar zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten – is dat dan al te veel gevraagd!?”
De vakbonden (CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer) trekken bij de acties gezamenlijk op. “We zullen komende tijd de acties kort van tevoren aankondigen, maar wel minimaal 48 uur vooraf, zodat reizigers in ieder geval weten waar ze aan toe zijn.” Op de actiedagen zal het openbaar flink ontregeld zijn.
Het gaat hier om het streekvervoer. In onze regio wordt deze verzorgd door EBS. Hier valt de NS niet onder. Ook het stadsvervoer in Amsterdam draait gewoon door.
Relevant artikel:
Update;
Stakingsmarathon in regionaal openbaar vervoer: ‘Vijftien stakingsdagen de komende zes weken’
De stakingsperiode begint dinsdag 28 februari. Daarna wordt gestaakt op donderdag 2 maart, maandag 6 maart, woensdag 8 maart, vrijdag 10 maart, dinsdag 14 maart, woensdag 15 maart, maandag 20 maart, woensdag 22 maart, vrijdag 24 maart, woensdag 29 maart, donderdag 30 maart, maandag 3 april, woensdag 5 april en vrijdag 7 april.
Bron: De Gelderlander
https://www.gelderlander.nl/doetinchem/stakingsmarathon-in-regionaal-openbaar-vervoer-vijftien-stakingsdagen-de-komende-zes-weken~abfc084d/
Update
Vakbond FNV gaat opnieuw staken in het streekvervoer als werkgevers niet met een beter loonbod komen. Het gaat om vijftien stakingsdagen verspreid over zes weken. De acties beginnen komende dinsdag al, mocht een reactie van werkgevers uitblijven. Die acties zouden dan volgen op eerdere stakingen als gevolg van stukgelopen cao-onderhandelingen.
Bron: ANP
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230224_46264191
UPDATE (Mitchel Suijkerbuijk 22-02-23, 13:15 )
QUOTE
Stakingen in het streekvervoer zijn nog lang niet voorbij. Personeel in het hele land blijft tot eind maart staken. Plan is om twee tot drie dagen per week het werk neer te leggen, bleek woensdag tijdens een actiebijeenkomst in het FNV-kantoor in Nijmegen.Reden is dat onderhandelingen over een nieuwe cao muurvast zitten.
UNQUOTE
Bron: AD
@Handigehaarie,
Dat de werkdruk in heel veel branches (te) hoog is en dat de werknemers daar heel graag verandering in zien, dat begrijp ik.
Maar omdat te bereiken zullen er mensen bij moeten, die willen werken, die opgeleid zijn én die ook een ‘greep in de salarispot’ doen. En due mensen zijn er niet.
En wat betreft uw, terechte, opmerking dat er over een paar jaar de bussen zonder chauffeurs rijden: dan gaan de buschauffeurs toch weer staken?!?!?(s/off)
Beseffen de buschauffeurs wel als dit zo doorgaat EBS (en anderen) straks gigantisch veel verlies gaan op lopen waar door een substantiële loonsverhoging helemaal niet meer haalbaar is. Werkdruk omlaag is onmogelijk! in alle sectoren in Nederland is een tekort aan personeel en een hoge werkdruk dit is niet iets dat enkel bij de buschauffeurs speelt bovendien wie wil er nog buschauffeur worden. Over een paar jaar rijden de bussen zonder chauffeurs en ligt er een metrolijn naar Amsterdam
@busbestuurder;
Ik zie het wat anders: veel minder betalende reizigers in het bus- en streekvervoer=minder inkomsten in het bus- en streekvervoer=inkrimpen van lijnen in het bus- en streekvervoer= minder arbeidsplaatsen in het bus- en streekvervoer= ontslagen in het bus- en streekvervoer=opnieuw stakingen in het bus- en streekvervoer!?!?!
Bedenk dat heel wat betalende reizigers een loonsverhoging hebben gekregen die veel minder is dan de inflatie (als ze al überhaupt een loonsverhoging hebben gekregen), ook beroerde werkomstandigheden hebben (aldanniet met gebroken diensten).
Bedenk dat de betalende reiziger he-le-maal niets te maken heeft met de (huidige) strijd tussen werkgever en werknemer in het bus- en streekvervoer.
Bedenk dat dezelfde betalende reiziger bepaalt voor een groot deel wel voortbestaan van het bus- en streekvervoer in de huidige vorm én de werkgelegenheid aldaar.
Succes met uw stakingen, uw eisen en de gevolgen van alle stakingen binnen het in het bus- en streekvervoer.
@Dagmar – Dat snap ik ook. Eerlijk gezegd kan ik het niet afwachten. Als we dan veel minder hoeven te stoppen, kunnen we de belachelijke rijtijden tussen onze vertrek- en eindpunten misschien weer eens halen.
Er komt een tijd dat de betalende reizigers het zat zijn en massaal het bus- en/of streekvervoer negeren.
En dat snap ik wel.