Purmerend – Afgelopen vrijdag werd een voertuig van de politie ingezet voor controle op gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden. De dienders reden in een opvallende dienstauto. Ondanks dat werden er toch tien bestuurders voorzien van een bekeuring van 350 euro exclusief administratiekosten.
Ook kreeg een bestuurder een bekeuring voor het rechts inhalen, waar er geen sprake was van langdurig links rijden van de voorganger. Tijdens het beveiligen van een ongeval op de A7 vond een bestuurder het kennelijk verstandig om een filmpje te maken bij het passeren. Dit filmpje kost de bestuurder ook 350 euro exclusief administratiekosten.
Wat mag wel?
Als je stilstaat met je auto, brommer of fiets, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file, dan mag je de telefoon wel vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar zodra je weer in beweging komt, is er wel sprake van rijden. Hou je de telefoon dan nog vast, kun je een bekeuring krijgen. Ook als je net optrekt of langzaam vooruitgaat in een file.
Handsfree mag, maar is niet MONO
Staat je mobiel in een houder terwijl je ’m bedient, dan ben je niet in overtreding. Er is dan geen sprake van ‘vasthouden’, maar van handsfree gebruik. Overigens kun je wel een bekeuring krijgen als je het verkeer in gevaar brengt. Door bijvoorbeeld te appen met telefoon in de houder, te gamen of een film te kijken (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 140,- exclusief administratiekosten. Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete 350 euro exclusief administratiekosten.
Wist je dat?
- Lezen en schrijven van berichtjes op je smartphone het risico op een ongeval meer dan verdubbelt?
- Afleiding in het verkeer in Nederland leidt tot ruim 100 doden per jaar en een veelvoud aan gewonden?
- Vooral binnenkomende berichten een gevaar vormen? Zelfs als je een berichtje niet meteen bekijkt, ben je een paar minuten minder alert.
- Een bericht lezen duurt meer dan 3 seconden. En een bericht schrijven duurt nog veel langer. In die 3 seconden leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).
- Je jezelf kan beschermen tegen deze verleiding door te zorgen dat je geen meldingen binnenkrijgt? Door bijvoorbeeld je telefoon op niet-storen, vliegtuigstand of focus te zetten te zetten? Er zijn ook instellingen die ervoor zorgen dat je alleen voor bepaalde personen bereikbaar bent.
Beste Dagmar, mijn vorige reactie was weer geheel on-topic (al zou jij dat graag anders zien). Ik speelde daarin ook weer niet op de persoon, maar reageerde slechts op een eerdere reactie van jou die aan mij gericht was. Je schreef al eens iets over kaatsen en een bal, dus je weet hoe dat werkt, toch? Maar volgens mij ben jij meer iemand die van eenrichtingsverkeer en gebaande paden houdt. Helaas voor jou zijn er ook mensen die anders over dingen denken en van wie je tegengas krijgt.
Busbestuurder,
U blijft het proberen: u wilt altijd u gelijk krijgen en u zet heel graag anderen te kakken.
Hier de politie, elders medeweggebruikers, busreizigers etc.
En wederom speelt u hier weer op de persoon; mijn persoon.
Waar ú zo uw beklag over deed in uw vorige reactie: op de persoon spelen.
En weer is daarmee uw reactie grotendeels off topic.
Ik ben er (en met u) klaar mee: get a life!
1.
Ik reageer hier wel degelijk en volledig on-topic.
2.
Bijna alles wordt hier door Rob Klaucke geschreven. Hij gaat in op de lokale en regionale actualiteit en die komt natuurlijk ergens vandaan. Die verzint hij niet zelf. Die komt bijvoorbeeld bij perscontacten of woordvoerders van bedrijven of instanties vandaan. Deze noodkreet komt daarom gewoon bij de politie vandaan, wat ik dus zonder meer een zwaktebod vind. De politie zou gewenst verkeersgedrag zonder smeekbedes in de media moeten kunnen afdwingen.
Dus beste Dagmar, stop eens met pruttelen. Dat is niet goed voor je. Ga eens lekker een stukje wandelen en een frisse neus halen man.
Busbestuurder,
U schrijft dat u reageert uitsluitend op “op de inhoud van het artikel” en ” geheel on-topic”.
Dat is niet (geheel) waar.
Dit artikel is opgesteld/geschreven door de Nieuwsredactie/ Rob Klaucke: dus niks smeekbedes van Politie maar een artikel voorzien van extra achtergrondinformatie.
De aanleiding van het artikel is wèl de controle van de Politie (in een opvallend voertuig) op gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden.
Maar is het aan u om te bepalen welk beleid van hogerhand bij Politie wordt uitgezet?
Neen.
U maakt een grote fout door er vanuit te gaan dat de in het artikel aangehaalde MONO-campagne een initiatief (in uw woorden: smeekbede)is van Politie.
De MONO-campagne is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland en de intentie is om afleiding in het verkeer door de mobiele telefoon onder de aandacht te brengen.
Lees alles over de risico’s van afleiding door een smartphone in het verkeer op de site van VVN via deze link: https://vvn.nl/op-weg/afleiding-door-smartphonegebruik
By the way: U doet uw beklag en schrijft dat u niet op de persoon speelt.
U richt zich in uw reacties bij dit artikel maar liefst DRIE maal (excl.het vermelden van mijn naam in uw aanhef) direct aan mij en/of doet een poging mij de les te lezen.
En dat laat ík alle andere keren bij andere artikelen nog even buiten beschouwing.
Prima daar kan ík tegen maar: wie de bal kaatst kan hem terug verwachten!
Beste Dagmar en Handigehaarie. Ik reageer hier gewoon op de inhoud van het artikel. De politie smeekt de weggebruikers in dit “nieuwsbericht” om zich aan de wet te houden. Dit vind ik belachelijk. De politie ondermijnt hiermee het eigen gezag (voor zover nog aanwezig). Volgens mij zou de uitvoerende macht (= de politie) gewenst verkeersgedrag moeten afdwingen middels meer controles i.p.v. met smeekbedes. Daarmee speel ik (voor zover ik weet) niet op de man, maar reageer nogmaals gezegd geheel on-topic. Dit kan helaas niet van Dagmar gezegd worden, die de buschauffeurs er bij moet halen omdat er toevallig een buschauffeur reageert. Doe dat even lekker in een topic over buschauffeurs, Dagmar. Daar zijn er genoeg van de laatste tijd. Ik wil de redactie hier ook vragen om wat beter te modereren op onnodige en off-topic reacties en deze zo nodig te verwijderen.
@busbestuurder,
Dat is aan u voorbehouden?
Sneren naar de Politie ( “Controleer eens meer”!)
en op de man spelen zoals u keer op keer bij mij doet?
Get a life.
@ busbestuurder wat een lange tenen ? (dat je daarmee een bus kan besturen, oh nee jullie staken alweer) @ Dagmar , je bent een topper!
Zou je je bij het onderwerp willen houden, Dagmar? Op de man spelen moet je maar binnen je familie doen.
Of ” rij eens meer”?
O neen, andere sector.
“Rij eens mono”? Verander die nutteloze slogan liever in: “Controleer eens meer”!
Topje van de ijsberg.
Zie iedere dag mensen op de fiets, scooter, snorfiets en als bestuurder in de auto, bestelbus, bus, vrachtwagen etc. met mobiel telefoon in hun handen deelnemen aan het (drukke) verkeer. Zelfs verkeersdeelnemers die ‘voor hun brood’ aan het verkeer deelnemen.