Regionaal – Uit onderzoek van het televisieprogramma Kassa blijkt dat boodschappen doen in Nederland duurder is geworden. Het programma vergeleek de prijzen van 27 alledaagse producten bij zes verschillende supermarkten en kwam tot de conclusie dat de prijzen in een half jaar tijd met gemiddeld 13,2 procent zijn gestegen.
In Kassa’s boodschappenmandje zitten 27 producten die het gemiddelde huishouden in de keukenkastjes heeft staan. In iedere supermarkt worden van ieder product de goedkoopste variant gekocht en met elkaar vergeleken. De laatste keer dat Kassa dit deed was in september 2022.
Bij Jumbo was de stijging het grootst met bijna 17 procent, terwijl Lidl de minste prijsstijging had met iets meer dan 9 procent. Opvallend genoeg kwam ALDI (66,64 euro) dit keer als duurste supermarkt uit de bus, gevolgd door Jumbo (65,36 euro) en Albert Heijn (64,84 euro).
Daarna volgen de Plus waar je 64,12 euro kwijt bent voor het boodschappenmandje. Lidl is een goede een-na-laatste met 61,21 euro. Het goedkoopste boodschappenmandje was te vinden bij Dirk van den Broek voor 56,46 euro.
Ondanks dat de Dirk van de Broek als meest voordeligst uit de test kwam, waren ook hier de prijzen met ruim 13,5 procent gestegen sinds het vorige onderzoek van Kassa.
Volgens Kassa is de oorzaak van de prijsstijgingen te vinden in de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende stijging van de energieprijzen. Deze kosten worden doorberekend in de hele voedselketen en uiteindelijk dus ook bij de consument.
Lees het hele onderzoek hieronder inclusief de volledig gekochte boodschappenlijstjes en de reacties van de supermarkten.