Regionaal – Nederland heeft voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het totaal aantal webwinkels is gestegen met 4,1 procent, hoewel die groei wel kleiner is dan tijdens de pandemie.
Op 1 januari 2023 telde Nederland 82.000 fysieke winkelvestigingen, wat neerkomt op een daling van 16.000 ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Het aantal winkels in schoenen en lederwaren daalde het sterkst, terwijl het aantal winkels in overige voedingsmiddelen juist steeg. Dit zijn voorlopige cijfers van het CBS.
In 2021 was er nog sprake van een incidentele toename van het aantal fysieke winkels tot 83.800. De nieuwste cijfers passen echter in de dalende trend die sinds 2010 is ingezet.
Kledingwinkels
Kledingwinkels zijn nog steeds de meest voorkomende winkels met 13.300 vestigingen, maar hun aandeel daalde licht tot 16,2 procent. Winkels in overige huishoudartikelen en supermarkten volgen elkaar op korte afstand. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode.
De groei van webwinkels lijkt nog niet af te vlakken, terwijl de daling van het aantal fysieke winkels blijft voortzetten. Dit lijkt deels te wijten aan de toenemende populariteit van online winkelen onder consumenten.
Regionale cijfers
In 71,9 procent van de gemeenten daalde het aantal winkels. In Purmerend kwam de daling uit op -2,6%. In buurgemeente Edam-Volendam zijn er 3,1% minder winkels vergeleken met het jaar 2021. De gemeente Waterland heeft afscheid moeten nemen van 3,6% aan winkels. De gemeente Wormerland blijft gelijk, daar is het aantal winkels niet toegenomen, maar ook niet afgenomen.