Regionaal – De tarieven voor het openbaar vervoer in Nederland zouden volgend jaar wel eens flink kunnen stijgen. Brancheorganisatie OV-NL waarschuwt namelijk dat de kosten mogelijk met ruim tien procent omhoog gaan. Dit zou het gevolg zijn van de lagere reizigersaantallen door de coronacrisis en de stijgende kosten in de sector.
OV-NL geeft aan dat er extra geld nodig is om de sector draaiende te houden en te investeren in nieuwe ontwikkelingen, zoals duurzame mobiliteit. De brancheorganisatie had maatregelen bedacht om de tariefstijging te voorkomen, maar het kabinet heeft besloten om geen extra geld uit te trekken voor het openbaar vervoer. Dit betekent volgens OV-NL dat er ‘pijnlijke maatregelen’ boven de markt hangen.
Landelijke indexatie
OV-NL geeft aan dat de tariefstijging noodzakelijk is vanwege de landelijke indexatie van gestegen kosten. Dit betekent dat de stad- en streekvervoerders verplicht zijn om de prijzen van de OV-kaartjes te verhogen.
De tariefstijging zou een flinke klap kunnen zijn voor de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ook kan dit gevolgen hebben voor de duurzame mobiliteitsdoelen van Nederland. Het is nog niet duidelijk of er nog alternatieven zijn om de tariefstijging te voorkomen.
[HERSTEL]:
“De lijnen 305, 306, 315 en 316…” moet zijn: “De lijnen 305, 306, 314 en 316…”.
Wat een dramatisch scenario schets je hier even gauw, Daan. Maar EBS staat niet aan de rand van de afgrond hoor, knul. De reizigersaantallen zijn misschien nog niet op het niveau van voor 2020, maar ze dalen NIET… ze stijgen juist flink. Ook in de daluren zitten de bussen vol. De lijnen 305, 306, 315 en 316 kunnen het nauwelijks aan. ‘s Avonds na negenen, als de bussen om het half uur gaan rijden, moeten passagiers vaak staan in de bus. maar dat lees je nergens in de media. Geeft ook mooi aan hoe groot het “succes” van de NZ-lijn is. Mensen pakken nog steeds veel liever de rechtstreekse bus naar en van het CS dan de onbetrouwbare metro die om middernacht al stopt met rijden. Maar daar heeft de VRA iets op bedacht, want ze gaan wegens wegwerkzaamheden vanaf december 2023 een jaar lang geen bussen van en naar het CS laten rijden om later te kunnen zeggen dat dit een ‘groot succes’ was en dat ze dat dus blijvend zullen gaan doen. Let maar op mijn woorden: die bussen naar het CS worden de nek omgedraaid en komen in december 2024 niet meer terug. Want iedereen moet en zal die metro in.
Tenslotte nog even over dat loon van ons. De looneis (bod is iets anders, Daan) van de chauffeurs en de uiteindelijke CAO-loonsverhoging hebben niets te maken met deze aangekondigde MOGELIJKE tariefstijging. De vervoerders bieden elkaar kapot bij de aanbestedingen omdat ze concessies willen winnen en als ze er dan eenmaal zitten, blijkt dat ze niet kunnen leveren wat ze beloofd hebben voor de vooraf vastgestelde zak met geld. En dan gaan ze janken en willen ze meer geld van de overheid. Dat is ook wat er nu gebeurt en ze gaan het wéér voor elkaar krijgen! Gewoon stoppen met marktwerking in de publieke sectoren, dan gaan we alweer een aardig eind de goede kant op.
De buschauffeurs hebben het niet door maar ze hebben met hun loonbod EBS op de rand van de afgrond gebracht, de reizigers aantallen zijn al flink gedaald en zullen dat door de stijging van de tarieven blijven doen. EBS zal flink, heel erg flinke verliezen in hele dikke rode cijfers gaan schrijven Zeg maar dag met je EBS handje!
Gestegen kosten: brandstof, onderhoud maar ook lonen.
Alle kosten worden doorberekend aan de gebruiker.
Bedenk dat de prijzen voor het OV al flink omhoog zijn gegaan begin 2023, nl.ruim 7%.
Stelletje OV-‘boeven’; consument moet keer op keer meer betalen voor het OV maar de kwaliteit van het OV is en blijft beneden peil.