Purmerend – De brug op de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend wordt in 2024 versterkt door bouwcombinatie Savera. Berekeningen hebben aangetoond dat de constructieve draagkracht van de brug onvoldoende is waardoor er een gewichtsbeperking en inhaalverbod ingesteld is. Om deze situatie op te lossen gaat Savera de steunpunten van de brug versterken door extra wapening aan te brengen.
Sinds oktober 2022 geldt er een gewichtsbeperking van 30 ton voor de brug, waardoor vrachtwagens moeten omrijden. De werkzaamheden starten in april en duren naar verwachting tot september.
Extra wapening
De versterking van de brug bestaat uit het aanbrengen van extra wapening in de steunpunten van de brug. Hierdoor wordt de constructieve draagkracht hersteld en kan de brug weer volledig gebruikt worden door al het verkeer.
Versmalde rijstroken
De brug blijft tijdens de werkzaamheden met versmalde rijstroken open voor verkeer in beide richtingen. Wel worden er meerdere toe- en afritten van de snelweg A7 in de omgeving van de brug afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingsroutes en fors extra reistijd.
Dit geldt niet alleen voor de A7, maar ook voor omliggende provinciale en regionale wegen. Daarnaast gaat er tijdens de werkzaamheden een nieuwe gewichtsbeperking van 25 ton van kracht op de brug, waardoor er extra vrachtverkeer wordt omgeleid.
Spoedopdracht
Rijkswaterstaat heeft de spoedopdracht voor de versterking van de brug gegund aan bouwcombinatie Savera, die bestaat uit Dura Vermeer, Strukton Civiel en Van Hattum en Blankevoort. De bouwcombinatie heeft ervaring met het versterken van bruggen en viaducten, zoals de Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht en de Wantijbrug in de N3 bij Dordrecht.
Rijkswaterstaat werkt nauw samen met omliggende gemeenten, provincie Noord-Holland, werkgeversorganisaties en de transportsector om de bereikbaarheid van de regio tijdens het werk zoveel mogelijk op peil te houden.
Relevante artikelen: