Regionaal – De brug in de snelweg A7 bij Purmerend moet dringend versterkt worden. De steunpunten kunnen het zware verkeer niet meer aan. Van april tot september 2024 wordt er hard gewerkt om de brug veiliger en sterker te maken. Dat heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid van de regio. Hoe pakken de projectmanagers van Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Savera deze uitdaging aan?
Joost van de Beek en Jorine Knüppe zijn de projectmanagers die de versterking van de brug Purmerend in goede banen moeten leiden. Hij werkt voor Rijkswaterstaat, zij voor bouwcombinatie Savera. Beiden staan te popelen om het knelpunt op te lossen: op een goede en veilige manier. En liefst zo snel mogelijk.
50.000 boringen
Knüppe vertelt dat de versterking van de brug een complexe klus is. ‘We moeten bijna 50.000 boringen doen en kilometers wapeningstaal aanbrengen in het beton. Dat is specialistisch werk, waarbij we met veel zaken rekening moeten houden. Veiligheid staat altijd voorop. Zowel voor onze mensen als voor de omgeving.’
Eerst volledige afsluiting
De werkzaamheden beginnen met een volledige afsluiting van de A7. Daarna wordt de brug in twee fasen versterkt: eerst de westkant, dan de oostkant. Het verkeer wordt omgeleid met een slinger over de andere helft. Daar gelden versmalde rijstroken, een gewichtsbeperking van 25 ton en een snelheidsbeperking van 70 km/h.
Reistijd
Tijdens de werkzaamheden kan de brug veel minder verkeer verwerken. Van de Beek: ‘Als iedereen die dat nu doet met de auto blijft gaan, kan de extra reistijd oplopen tot meer dan een uur. Enkele reis!’ Ook sluit Rijkswaterstaat afritten af. Daarvoor worden omleidingsroutes ingesteld. ‘Sluipverkeer willen we zo veel mogelijk voorkomen’, zegt hij. ‘We willen niet dat het verkeer van de A7 langs het schoolplein met kinderen raast.’
Bereikbaarheid
Van de Beek is blij dat de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits nu ook Purmerend aandoet. Dat maakt de trein voor sommige forenzen een beter alternatief. ‘Daarvoor moet minstens 20% van de automobilisten, die normaal over de brug rijden, van de weg af’, legt hij uit. ‘We willen de regio zo bereikbaar mogelijk houden.’
Ondertussen wordt er hard gewerkt aan een plan om de regio bereikbaar te houden. En daarvoor bestaat geen magische knop. ‘Het is én, én, én’, benadrukt Van de Beek. ‘Dus reis niet als het kan en werk thuis. Of reis anders: met de fiets of het ov.’
Langere treinen
‘We proberen daarbij te helpen. De NS gaat op het traject naar Amsterdam bijvoorbeeld langere treinen inzetten en we zijn met NS in gesprek over mogelijkheden om reizigers ook goedkoper met de trein te laten reizen.’
Voor veel mensen die in en om Hoorn en Purmerend wonen, is de trein het beste alternatief, stelt Van de Beek. ‘We hopen dat een paar procent van de automobilisten daar wil overstappen naar de trein. En we hopen dat van alle weggebruikers op de A7 een paar procent thuis blijft.’
Afsluitingen
Tijdens de werkzaamheden zijn toerit 4 Purmerend-Zuid richting Hoorn, toerit 5 Purmerend richting Zaandam, en afrit 5 Purmerend vanuit de richting Zaandam afgesloten. Afrit 4 Purmerend-Zuid vanuit de richting Hoorn blijft open, en omleidingsroutes worden ingesteld.