Regionaal – Afgelopen week is er een petitie aangeboden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat door een coalitie van bijna 50 partijen, waaronder de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL, Artsen Voor Veilig Fietsen. Ook verschillende gemeenten ondersteunen de petitie waaronder de gemeente Purmerend.
In de petitie wordt aangedrongen op een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes, een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd en een landelijke voorlichtingscampagne over de gevaren van deze snelle fietsen.
De reden voor deze urgente oproep is de toenemende onveiligheid in het verkeer door opgevoerde fatbikes. Het aantal ongelukken met deze fietsen, vaak met jonge slachtoffers, stijgt rap. Landelijke maatregelen om dit probleem aan te pakken bleven tot nu toe uit, stellen de partijen.
Verbieden van de verkoop
De coalitie eist een verbod op de verkoop van opgevoerde e-bikes. Ze stellen dat een verbod op enkel opvoersetjes niet genoeg is, zoals minister Harbers in zijn voorgestelde aanpak beoogde.
Minimumleeftijd
Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat meer dan de helft van de slachtoffers van fatbike-ongelukken kinderen tussen de 10 en 14 jaar oud zijn. Een kwart van hen belandt met hersenletsel op de spoedeisende hulp.
De indieners van de petitie vinden dat jonge kinderen de gevaren van het rijden met snelheden tot 40 of 50 kilometer per uur op de openbare weg niet goed kunnen inschatten. Daarom pleiten ze voor een minimumleeftijd voor het gebruik van fatbikes.
Voorlichtingscampagne
Naast een verbod en minimumleeftijd, vragen de partijen ook om een landelijke voorlichtingscampagne. Ouders,verzorgers en kinderen moeten worden gewezen op de gevaren van opgevoerde fatbikes. Ook de grote financiële risico’s die een ongeluk met zich mee kan brengen moeten belicht worden.
Mensen die op een opgevoerde e-bike rijden zijn namelijk niet verzekerd. Dit betekent dat ze zelf opdraaien voor de kosten van ziekenhuiszorg en eventuele schadevergoeding bij een aanrijding.
De Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat zal de petitie nu in behandeling nemen.