Purmerend – De introductie van deelauto’s in Purmerend geeft gemengde gevoelens onder de inwoners. Aan de ene kant wordt deelmobiliteit gezien als een positieve stap vooruit, maar aan de andere kant is er weinig bereidheid om persoonlijke parkeerplaatsen op te geven voor dit initiatief. De OV-fiets blijkt de enige vorm van deelmobiliteit te zijn die echt aanslaat bij de Purmerenders.
Geparkeerde voertuigen nemen veel ruimte in beslag, terwijl ze het grootste deel van de dag
stil staan. Deelmobiliteit kan een oplossing bieden voor de groeiende mobiliteitsvraag binnen de beperkte beschikbare ruimte, geeft de gemeente aan.
Een recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Purmerend, heeft enkele ontnuchterende resultaten opgeleverd over de populariteit van deelauto’s en andere vormen van deelmobiliteit. Het blijkt dat negen op de tien huishoudens beschikken over een eigen auto en slechts 15% van de respondenten ervaring heeft met deelvervoer, waarvan het merendeel (11%) de OV-fiets betreft.
Positieve instelling, maar niet ten koste van alles
Bijna de helft van de inwoners staat positief tegenover deelmobiliteit en 40% zou graag zien dat het aanbod aan deelvervoer in de gemeente wordt uitgebreid. Desondanks is slechts 13% bereid om parkeerplaatsen voor particuliere voertuigen op te offeren ten gunste van deelauto’s in nieuwe woonwijken.
Vasthouden aan eigen auto
De belangrijkste reden voor het niet gebruiken van een deelauto is de wens om een eigen auto direct beschikbaar te hebben. Slechts een kleine minderheid van 9% overweegt het idee om hun eigen auto op te geven als er altijd een deelauto beschikbaar zou zijn.
OV-fiets: het enige succesverhaal
De OV-fiets is uitgegroeid tot de meest populaire vorm van deelmobiliteit in Purmerend, met 11% van de respondenten die regelmatig gebruikmaakt van deze service. Andere opties zoals deelfietsen en -scooters genieten veel minder populariteit. Slechts 15% van de inwoners zou mogelijk gebruik maken van deel(bak)fiets of deelscooter. 7% zou dan gebruik maken van een deelfiets; 4% van een deelbakfiets en 9% van een deelscooter.
Bij elkaar gaat het om 15% van de inwoners die van een of meer van de deelscooters en deelfietsen gebruik zou maken. De overgrote meerderheid van 73% zou van dit deelvervoer geen gebruik maken.
Toekomstplannen ondanks terughoudendheid
Ondanks de voorzichtige aarzeling van de inwoners, zet de gemeente Purmerend haar plannen voort om de mogelijkheden voor deelmobiliteit uit te breiden. Hierbij wordt de nadruk gelegd op regionale samenwerking, aangezien kleinere en middelgrote steden vaak achterlopen op de grote steden op het gebied van deelmobiliteit.
Conclusie
Deelmobiliteit biedt potentieel een oplossing voor het groeiende tekort aan parkeerruimte in Purmerend. De gemeente zal echter ook de wensen van de inwoners in de gaten houden en hun behoefte aan persoonlijke parkeerplaatsen proberen te waarborgen.
Grasduinen in het gehele onderzoek kan hier.
Ho wacht effe:
<50% van de inwoners staat positief tegenover deelmobiliteit
40% zou graag zien dat het aanbod aan deelvervoer in de gemeente wordt uitgebreid
13% is bereid om parkeerplaatsen voor particuliere voertuigen op te offeren ten gunste van deelauto’s in nieuwe woonwijken.
Toch zet de gemeente Purmerend haar plannen voort om de mogelijkheden voor deelmobiliteit uit te breiden: Gemeente Purmerend ziet nl. een oplossing voor het groeiende tekort aan parkeerruimte dat mede door toedoen van de Gemeente Purmerend is ontstaan en zal blijven groeien.
Gemeente Purmerend zal de kosten wellicht willen verhalen op de belastingbetaler.
En vergeet dat het door de strot duwen bij de burger het draagvlak van de deelmobiliteit niet vergroot!