Purmerend/Hoorn – Het Dijklander Ziekenhuis verstuurt dagelijks sms-berichten naar zijn patiënten om hen te herinneren aan een afspraak of te laten weten dat er informatie klaarstaat op het patiëntenportaal Mijn Dijklander. Op zaterdag 6 juli is er echter een fout gemaakt en is een sms-bericht verstuurd naar een grote groep mobiele telefoonnummers.
Eerder gaf het Dijklander aan dat het ging om een paar honderd patiënten. Dit blijken er, na onderzoek door Regio Purmerend, een heel stuk meer te zijn geweest. Het sms-bericht is namelijk 78.000 keer verstuurd. Ook ging het niet om een storing zoals door Dijklander eerder aangegeven, maar door een verkeerde selectie van een medewerker van het ziekenhuis.
78.000 sms-berichten
“Door de verkeerde selectie is het sms-bericht verzonden naar 78.000 mobiele nummers van patiënten en oud-patiënten, maar ook naar mobiele nummers die inmiddels een nieuwe eigenaar hebben gekregen”, geeft Dijklander aan na vragen van Regio Purmerend. “In het sms-bericht stonden geen persoonlijke gegevens.”
Overspoeld
“De receptie van ons ziekenhuis is overspoeld met telefoontjes waardoor we minder goed bereikbaar waren. Ook het patiëntenportaal Mijn Dijklander was tijdelijk overbelast. We hebben maatregelen getroffen zodat dit niet opnieuw kan gebeuren en betreuren de verwarring en onrust die hierdoor is ontstaan”, laat Dijklander weten in een verklaring aan onze redactie.
Relevant artikel: