Als bedrijf wil je natuurlijk de beste verpakking ten opzichte van je concurrent. Weet je alleen niet hoe je dit moet gaan aanpakken? Geen zorgen! Hieronder beschrijven wij een aantal tips over hoe jij je producten op de beste manier kan verpakken.
Verpakkingen kunnen verschillende doelen hebben. Of het nu gaat om de verpakking van een kledingstuk, het verpakken van voedsel of elektronica verpakkingen, ze hebben allemaal een doel waarom ze er zijn.
Waarom zijn verpakkingen zo belangrijk?
Het belangrijkste doel van een verpakking is om de inhoud te beschermen tegen schade die kan ontstaan tijdens het transporteren van de ene plek naar de andere plek. Ook beschermt een verpakking het product tegen licht, vochtigheid, warmte et cetera. Dit is ook de reden waarom producten soms in meerdere lagen worden ingepakt.
Ook veiligheid speelt hierbij een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan voedselwaren of medicijnen. Op de verpakking moet dan duidelijk staan wat de houdbaarheidsdatum is, wat er precies in zit en wat voor soort stoffen er gebruikt zijn. Deze informatie draagt bij aan de veiligheid van het product en de consument. Doe je dit niet, dan riskeer je een flinke boete.
Onderscheidende verpakking
Wil je geen gebruik maken van de standaard inpakpapier maar juist onderscheidend zijn? Overweeg dan ook eens vloeipapier. Je kunt vloeipapier drukken met een logo-patroon of naar eigen ontwerp. Je zorgt ervoor dat je pakketje echt een cadeautje wordt. Vloeipapier heeft daarnaast een beschermende werking tijdens eventueel transport. Maak het pakketje af met een mooi satijnen lint bijvoorbeeld.
Ben je op zoek naar een verzegeling van je pakketten, laat dan etiketten op rol bedrukken. Naast de verzegeling kan je deze voorzien van je logo of eventuele contactgegevens. Kies voor stickerpapier en je kunt er ook nog op schrijven indien gewenst. Het fijne is dat deze van een rol afkomen. Dat betekent dat je lekker snel meerdere pakketten kunt beplakken!
Zoek de interactie op
Zodra het pakket bij de klant terecht is gekomen heb je er verder geen invloed op. Je kunt de interactie opzoeken door bijvoorbeeld een kleine flyer of persoonlijke kaart toe te voegen aan het pakket. Zo kan je mensen vragen om een beoordeling achter te laten.
Een andere leuke manier is om winacties te communiceren. Deze kun je middels illustraties of een QR-code op je verpakking delen. Het maakt de verpakking niet alleen kleurrijker, maar het is een extra trigger voor mensen om deze te kopen. Daarnaast is het een extra mogelijkheid om de kopers naar je online kanalen toe te halen. Dan krijg je de kans om met online marketing en e-mail automatiseringen een terugkerende klant te bewerkstelligen.