Regionaal – In 2023 werd 1 op de 10 Nederlanders slachtoffer van online oplichting, wat neerkomt op zo’n 1,4 miljoen mensen. Dit blijkt uit gegevens van de Rijksoverheid. Om burgers te wapenen tegen deze vorm van criminaliteit, is de campagne ‘Laat je niet interneppen’ gelanceerd, in het kader van de jaarlijkse cybersecuritymaand oktober.
Online criminelen maken gebruik van technieken zoals phishing, waarbij zij zich voordoen als een betrouwbare instantie, zoals de Belastingdienst of een bank, om toegang te krijgen tot persoonsgegevens of geld. Volgens onderzoek ontvingen twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder vorig jaar minstens één phishingmail of -bericht.
Phishing: een veelvoorkomende val
Een van de slachtoffers, Linda, vertelt hoe zij tijdens een vakantie op een camping werd opgelicht. Ze ontving een bericht van de zogenaamde Belastingdienst met het verzoek om een openstaand bedrag van €377,77 over te maken. Door de timing en tijdsdruk klikte zij zonder aarzeling op de link en vulde haar gegevens in. Later bleek het een vals bericht te zijn. “Ik wist eigenlijk wel dat de Belastingdienst nooit zo’n verzoek zou sturen, maar ik dacht er door de haast niet meer aan,” aldus Linda.
Cybercrime-specialist waarschuwt
Volgens Yoanne Spoormans, cybercrime-specialist bij de politie, is online oplichting steeds moeilijker te herkennen. “Criminelen maken gebruik van slimme misleidingstechnieken, zoals tijdsdruk, en doen zich voor als een vertrouwde instantie. Mijn advies: controleer altijd de afzender van een bericht, en als je twijfelt, klik dan weg.”
Herken online oplichting
De overheid adviseert mensen om zich te wapenen tegen oplichters door de technieken van online criminelen te leren herkennen. De meest gebruikte tactieken zijn:
- Zich voordoen als een bekende organisatie of persoon.
- Inspelen op emoties, zoals angst of nieuwsgierigheid.
- Gebruik van tijdsdruk om snel handelen af te dwingen.
- Doen alsof er een noodgeval is of een buitenkansje wordt aangeboden.
Op de website laatjenietinterneppen.nl kunnen mensen meer informatie vinden over hoe zij online misleiding kunnen herkennen en hoe zij zich hiertegen kunnen beschermen.
Overheidsmaatregelen
De campagne ‘Laat je niet interneppen’, georganiseerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken, roept burgers op om bij twijfel over de echtheid van online berichten deze niet te openen of te verwijderen. Het doel van de meerjarige campagne is om de bewustwording rondom cybercriminaliteit te vergroten en Nederlanders weerbaarder te maken tegen online oplichting.