Regionaal – Uit de voortgangsrapportage van de vervoerregio blijkt dat vervoersbedrijf EBS nog steeds niet voldoet aan de gestelde voorwaarden van de vervoerregio, ondanks een verbeterplan. Eerder meldden de Vervoerregio en EBS al dat er 82% van de geplande kilometers werd gereden.
Het doel om dit per 1 oktober op te schalen naar 91% werd uitgesteld naar 20 oktober, mede door aanhoudende werkzaamheden aan de A7 en een tekort aan personeel. Echter, op aandringen van de Vervoerregio werd gekozen voor een realistischer doel van 87%.
Rituitval
In de voortgangsrapportage wordt duidelijk dat EBS nog altijd kampt met een significant rituitvalpercentage, dat in september en oktober tussen de 8% en 10% schommelde. De rituitval hangt samen met de hoge hoeveelheid opgebouwde verlofrechten van chauffeurs, door extra gewerkte uren in eerdere maanden, meldt de vervoerregio.
Klantcontact en Klachten
Gedurende de zomermaanden was er een daling in het aantal klantreacties, vermoedelijk door de vakantieperiode. De meest voorkomende klachten betroffen rituitval, vertragingen en verzoeken tot restitutie. In september en oktober nam het klantcontact echter weer toe, waarschijnlijk door het einde van de vakantieperiode en wijzigingen in de dienstregeling na afloop van het verbeterplan per 1 september. De meest gehoorde klachten zijn nu onder andere algemene klachten, vragen over productinformatie en wederom vertragingen en rituitval.
De Vervoerregio Amsterdam rapporteert dat vooral het aantal klachten over rituitval in de zomer hoog was. Klachten van reizigers worden momenteel behandeld in samenwerking met EBS. Reizigers worden verzocht om eventuele problemen zowel bij EBS als de Vervoerregio te melden.
Personeelsaanwerving
EBS heeft recentelijk stappen gezet om het personeelstekort aan te pakken. In juli was de personele groei bescheiden, maar in augustus kwamen er 16 nieuwe chauffeurs bij. In september startten zelfs 15 chauffeurs, boven de eerder geplande 10. Een deel van de groei komt door een samenwerking met externe partijen die buschauffeurs leveren, wat de bezetting aanvult.
Instroom Zero-Emissiebussen
Sinds de zomer heeft EBS ook stappen gezet naar een volledige elektrische vloot. Hoewel de leveringen tijdelijk vertraagd waren door de zomerstop in de fabrieken van VDL, zijn tegen eind september ongeveer 130 elektrische bussen afgeleverd, waarvan er 110 in actieve dienst zijn. De vloot in Zaandam is nu volledig elektrisch, en naar verwachting zal de stalling in Purmerend in december volledig uitgerust zijn met elektrische bussen.
Toekomstige Opschaling
Per 20 oktober is het Vervoerplan 2025 vervroegd ingegaan met een eerste opschaling naar 87% van de dienstregeling. Verdere opschaling zal pas plaatsvinden zodra het rituitvalpercentage structureel is gedaald. De vervoerregio zal de prestaties blijven monitoren.
Als je op zaterdag maar de helft van de ritten meer rijdt (308) heb je inderdaad minder rituitval, wel meer ergernis als daar ook nog eens een bus van uitvalt.
Bijna alle nieuwe bussen en personeel zijn eindelijk gevonden en kunnen we eindelijk genieten van de geweldige plannen die EBS heeft…
Nee natuurlijk niet nu hebben ze problemen on de nieuwe elektrische bussen ze worden niet (volledig) opgeladen, Uit de brief van Kaj Mook blikt verder dat de leverancier Siemens in samenwerking met EBS experts bezig is om de problemen op te lossen. Erg vlot lijkt dat niet te gaan want “…Helaas is de oorzaak nog niet achterhaald en is er dus nog geen oplossing”. Dat kan zelfs nog wel meerdere weken duren.
Wanneer wordt de stekker eruit getrokken?
NHD 09.11
Extra rituitval EBS door laadproblemen op busremise: ‘We moeten handmatig controleren of bussen wel stroom hebben’