Purmerend – De toekomst van de Blokker-winkels is onzeker nu de van oorsprong Hoornse winkelketen kampt met ernstige financiële problemen. Het bedrijf heeft afgelopen maandag uitstel van betaling aangevraagd, een stap die vaak een voorbode is van een faillissement.
Vooral bij trouwe klanten komt het nieuws hard aan. “Blokker hoort er toch een beetje bij in de winkelstraten” zegt een oudere dame. “Vroeger kocht je daar alles.” Een mevrouw die langs de schappen loopt op zoek feestartikelen, begrijpt het wel. “De verschraling in het winkelbeeld is al een tijdje gaande. Wat voegt Blokker tegenwoordig nog toe?”, vraagt ze zich hardop af. “Tegenwoordig kan je alles online bestellen. Dus waarom zou je nog een stofzuiger in de winkel halen. Deze moet je dan ook mee naar huis slepen.”
Een oudere man is door zijn vrouw gestuurd. “Ik heb hier 12000 DE punten die ik wilde inleveren maar dat kan niet meer begrijp ik van de medewerkster. Waar moet ik nu met mijn DE punten heen? Dit was goed voor 60 euro.”
Douwe Egberts-punten tijdelijk niet in te leveren
DE meldt dat het door de huidige situatie tijdelijk niet mogelijk is om DE-waardepunten in te leveren bij Blokker. Consumenten die hun punten eerder hebben gedigitaliseerd, kunnen deze nog wel doneren aan goede doelen via de website, maar het inwisselen voor korting is voorlopig niet mogelijk. Douwe Egberts benadrukt wel dat de waarde van de punten behouden blijft en dat zij in overleg zijn met Blokker over alternatieve oplossingen.
Onvoorziene financiële tegenvallers
Volgens Blokker zelf zijn “onvoorziene tegenvallers” de oorzaak van de acute geldproblemen. In een persbericht noemt CEO Pauline Boerman het een “moeilijke beslissing” en drukt ze haar spijt uit voor de onzekerheid die dit veroorzaakt voor de 3500 medewerkers, franchisenemers, leveranciers, en trouwe klanten. Een bewindvoerder zal nu samen met het management de mogelijkheden onderzoeken om de winkelketen een toekomst te geven. Blokker hoopt dat het uitstel van betaling tijdelijk “rust” brengt, zodat er naar oplossingen kan worden gezocht.
De DE-punten blijven gewoon geldig.
Nu vond ik de Blokker-constructie v.w.b. de DE-punten toch al een miskleun.
Er wordt naarstig naar een oplossing gezocht.
Hopelijk beter dan de Blokker-constructie.
Dat het slecht gaat met Blokker is te begrijpen.
Het betere assortiment is enorm uitgedund (en onbekend bij veel medewerkers).
Strijkbout, koffiezetter o.i.d. moet vaak door de medewerker online besteld worden.
Kan de klant het 3 tot 5 dagen later ophalen tegen betaling.
Veel klanten denken dan: laat maar, bestel het zelf en laat het aan huis bezorgen.
Voor het goedkope assortiment gaat de klant naar Action, zelfs Xenos is vaak goedkoper.
Ik vind het erg voor het (winkel)personeel en wens hen sterkte.