Regionaal – Vakbond FNV heeft aangekondigd de komende weken op diverse verkeersleidingsposten bij spoorbeheerder ProRail acties te voeren. FNV eist een loonsverhoging van 13 procent voor de werknemers van ProRail en wil, door gerichte stakingen op verkeersleidingsposten, druk uitoefenen op de spoorbeheerder.
Het gevolg van deze acties is dat op een aantal grote trajecten tijdelijk weinig tot geen treinen zullen rijden, wat grote gevolgen kan hebben voor reizigers.
Stakingen op verschillende knooppunten
De stakingen zullen op meerdere ochtenden plaatsvinden, telkens tussen 6.00 uur en 9.00 uur, met als doel de verkeersleidingsposten te ontregelen. Deze posten zijn cruciaal voor het beheer en de aansturing van het treinverkeer in specifieke regio’s. Op 13 november start FNV met acties op de verkeersleidingspost voor de regio Amsterdam/Alkmaar, waarbij naar verwachting het treinverkeer tijdens de ochtendspits grotendeels plat zal liggen, met uitzondering van treinen richting Schiphol.
Wat dat exact nog voor reizigers uit Purmerend gaat betekenen is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat de ochtendspits vanuit Purmerend ontregeld gaat worden door de actie op de 13e november.
Andere regio’s volgen: Utrecht/Amersfoort op 15 november, Rotterdam/Den Haag/Roosendaal op 18 november, Eindhoven/Maastricht op 20 november en Zwolle/Groningen/Arnhem op 22 november.
FNV: ‘Onze eisen zijn gerechtvaardigd’
In de onderhandelingen deed ProRail vervolgens in oktober een verbeterd eindbod aan de bonden. De leden van de FNV stemden ook dit eindbod weg, waarna de vakbond met een ultimatum kwam. ProRail heeft besloten achter zijn eindbod te blijven staan en maakte dit 6 november kenbaar.
In het eindbod van ProRail werd een gemiddelde loonstijging van 5,2 procent voorgesteld, waarbij de lagere salarisgroepen tot 7,9 procent zouden stijgen, de middelste salarisgroepen tot en met 6 procent en de hogere salarisgroepen 4,2 procent. FNV vraagt ruim 15 procent voor de lagere schalen en tot 10 procent voor de middelste loonschalen.
Volgens FNV-bestuurder Carl Kraijenoord is de actie onvermijdelijk geworden na een afgewezen ultimatum waarin de vakbond een loonsverhoging van 13 procent eiste. “We willen liever niet dat een deel van het treinverkeer plat komt te liggen. Maar als ProRail niet verder wil praten, zien we ons genoodzaakt tot deze acties”, schrijft FNV in een verklaring.
ProRail: ‘Grote schrik om impact op treinverkeer’
ProRail reageert geschrokken op de aankondiging van de acties. Volgens ProRail zullen de gevolgen voor het treinverkeer aanzienlijk zijn, zeker gezien de omvang van de regio’s en knooppunten die door de acties getroffen worden.