Regionaal – In een opvallende actie heeft de politie de website pakjedealsnu.nl gelanceerd om mensen bewust te maken van de risico’s van nepwebshops. Hoewel de site op het eerste gezicht betrouwbaar oogt, blijkt het een politiecampagne te zijn om internetgebruikers te waarschuwen voor online oplichting.
De nepwebshop, die ogenschijnlijk aantrekkelijke aanbiedingen voor elektronica zoals spelcomputers, smartphones en stofzuigers toont, heeft al meer dan 10.000 bezoekers gelokt. Via gerichte advertenties op sociale media zoals Facebook en Instagram promootte de politie de site om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
“De prijzen op de website zijn te mooi om waar te zijn, en dat is precies het punt dat we willen maken. Rond Black Friday, Cyber Monday en in december zien we vaak een piek in het aantal aangiftes”, zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie.
Waarschuwing voor ‘kopers’
Wie een bestelling plaatst op pakjedealsnu.nl, krijgt geen bevestiging of factuur, maar een waarschuwing dat hij of zij het slachtoffer van oplichting had kunnen zijn als de webshop echt malafide was geweest. De bezoeker wordt vervolgens geïnformeerd over hoe nepwebshops te herkennen zijn.
“Onrealistisch lage prijzen zijn vaak een eerste rode vlag,” legt de politie uit. “Maar controleer ook altijd of de webshop een geldig KvK-nummer heeft. Dat kun je eenvoudig verifiëren via de website van de Kamer van Koophandel.”
Aankoopfraude blijft groeien
In 2023 deden mensen meer dan 40.000 keer aangifte van aan- en verkoopfraude. Hiervan gingen 16.000 aangiftes specifiek over webwinkels. Voor 2024 is de verwachting dat dit aantal oploopt naar ruim 45.000 aangiftes, waarvan zo’n 20.000 verband houden met nepwebwinkels. Niet alle slachtoffers doen aangifte. Dit betekent dat het werkelijke aantal gedupeerden veel hoger ligt. “Als we alle niet gemelde gevallen meetellen, kunnen we het aantal slachtoffers met vier vermenigvuldigen”, schat Van der Linden.
Met acties zoals pakjedealsnu.nl hoopt de politie consumenten alerter te maken en de groeiende trend van aankoopfraude te doorbreken. “Ons doel is om mensen handvatten te bieden zodat ze veilig online kunnen winkelen. Controleer altijd de betrouwbaarheid van een webshop voordat je iets bestelt.”