Purmerend – De verkeersveiligheid in Purmerend krijgt een belangrijke herziening. De gemeente ontwikkelt een nieuw gemeentebreed Verkeersveiligheidsplan om de toenemende verkeersrisico’s aan te pakken. Het plan bouwt voort op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en vormt een essentieel onderdeel van het bredere Mobiliteitsplan.
Het huidige verkeersbeleid, dat dateert uit 2010, sluit niet langer aan bij de hedendaagse uitdagingen. De stijgende verkeersdrukte en veiligheidsmeldingen leidden tijdens het voorjaarsdebat van 2023 tot de toewijzing van €150.000 voor de ontwikkeling van dit nieuwe plan. De gemeente streeft naar een aanpak die zowel objectieve verkeersdata als de ervaringen van inwoners integreert. Daarbij ligt de nadruk op risicogebieden zoals schoolzones en de toenemende populariteit van elektrische voertuigen.
Input bewoners cruciaal
Het plan voorziet in een gedetailleerde risicoanalyse, de integratie van verkeersveiligheid in gemeentelijke projecten zoals woningbouw en beheer, en het opstellen van een prioriteitenlijst om urgente knelpunten aan te pakken. De betrokkenheid van inwoners is cruciaal; via een enquête en een participatietraject worden zij uitgenodigd om hun zorgen en ideeën te delen. Samenwerking met partners zoals de Fietsersbond, scholen en de Vervoerregio Amsterdam (VRA) speelt hierbij een belangrijke rol. Het adviesbureau BonoTraffics ondersteunt de gemeente bij de analyse en planvorming.
Tweede kwartaal verwacht
Het concept verkeersveiligheidsplan wordt in het tweede kwartaal van 2025 verwacht, waarna de gemeenteraad zich hierover zal buigen. Een uitvoeringsprogramma volgt in het vierde kwartaal van datzelfde jaar. Met dit plan wil Purmerend niet alleen verkeersongelukken verminderen, maar ook zorgen voor een veilige en toekomstbestendige verkeersomgeving voor alle weggebruikers.
Wat een grap, de gemeente gaat naar inwoners luisteren.. met de herinrichting van de Scheldestraat heeft men desondanks meerdere malen aangegeven en verzocht te zijn rekening te houden met de vele kinderen die dagelijks in groepen door de straat lopen…. U raadt het al, de stoep op 1.5m gehouden en de weg enorm breed gemaakt. Gevolg, waar de snelheid in het begin erg laag lag, rijdt men nu in de nieuwe situatie met 50km/u plus door de straat.
Maak een rotonde model van de binnenstad. Ow nee, die dure blunder hebben ze al eens gemaakt.
Het inwoneraantal wordt gewoonweg te groot voor de capaciteit van het wegennet. Leuk dat Purmerend is aangewezen als groeigemeente (lees: overschotdump) van Amsterdam en overal maar woningen uit de grond wil stampen, maar het bereikt op meerdere vlakken nu toch wel de grens.
Maak van de Melkweg, Weilandpad, Evenaarpad en alle rotondes een voorrangssituatie voor fietsers. Dat is nu per rotonde verschillend en dat is risicovol. Voor de Melkweg zijn vrijwel alle kruisingen levensgevaarlijk voor fietsers aangezien daar auto’s en bussen voorrang hebben en hier erg veel kinderen fietsen. 1x een ernstig ongeluk en iedereen vraagt zich af waarom deze verkeerssituatie toch zo is ontwikkeld. Je moet er niet aan denken. Is allemaal geen rocketscience.