Waterland – De gemeenteraad van Waterland besloten om de intentieovereenkomst voor de overdracht van wegen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) te beëindigen. Met 13 stemmen voor en 3 tegen werd de motie aangenomen. Al sinds 2017 waren het HHNK en de gemeente met elkaar over het onderwerp in gesprek.
De discussie over de overdracht van wegen van waterschappen aan gemeenten is niet nieuw. In het westen van ons land zijn vijf waterschappen, waaronder het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, betrokken bij wegenbeheer. Hoewel waterschap Scheldestromen deze taak als een kerntaak beschouwt en het gehele werkgebied omvat, streven de andere vier waterschappen ernaar om de wegenbeheer-taak over te dragen aan gemeenten. Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier streeft er zelfs naar om in 2025 alle wegen overgedragen te hebben aan de gemeenten.
Te grote risico’s, tijd en geld
De raad van gemeente Waterland ziet diverse redenen om af te zien van de overdracht. Zo is men bezorgd over de financiële gevolgen. Diverse Noord-Hollandse gemeenten hebben na een soortgelijke overdracht te maken gekregen met onverwachte kosten door verborgen gebreken in de wegen. Daarnaast is de gemeente Waterland van mening dat zij niet is toegerust om het onderhoud van talloze kilometers aan nieuw wegdek op zich te nemen.
De intensieve onderhandelingen met het waterschap hebben volgens de raad veel tijd en ambtelijke capaciteit gekost, die hard nodig is voor andere dossiers. Bovendien is de gemeente tot de conclusie gekomen dat het gestelde doel van de overdracht niet binnen bereik ligt.
Ook vragen in Purmerend
Ook in de gemeente Purmerend speelt de kwestie van de wegenoverdracht. De Stadspartij-Beemster Polder Partij heeft begin januari hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Zij maken zich onder meer zorgen over de staat van de wegen en de mogelijke kosten voor de gemeente. De ontwikkelingen in Waterland zullen ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor de besluitvorming in Purmerend.
Wat betekent dit voor de inwoners van Waterland?
Voor de inwoners van Waterland betekent dit besluit dat de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de wegen in ieder geval voorlopig bij het HHNK blijft liggen. Het is nog afwachten wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit van het wegdek en de bereikbaarheid van de verschillende wijken.
Wat betekent dit voor de inwoners van Waterland?
Ook met de gemeenten Landsmeer en Purmerend is het HHNK in gesprek over de overdracht van de polder- en dijkwegen.
Tot de wegen zijn overgedragen, is HHNK verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van die wegen zodat ze veilig zijn en blijven. Dat brengt hoge kosten met zich mee. Om dit te bekostigen, bevat de aanslag waterschapsbelasting van HHNK ook een wegenheffing: ALLEEN voor de gemeenten Landsmeer, Purmerend en Waterland (in 2025) aldus Groot-waterland.nl.
Oftewel: de burger draait er voor op en blijkt: of je nu van de kat gebeten wordt, of van de hond, gebeten word je toch.