Een parkeerplek voor iedereen, of toch liever een stukje groen voor de deur? Het college van burgemeester en wethouders vraagt de bevolking middels een enquête hoe het daarover denkt. In principe een goed idee, ware het niet dat de plannen al lang en breed zijn uitgetekend, waardoor de mening van het volk – wederom – in het luchtledige zal verdwijnen en de inwoner teleurgesteld achterblijft.
De oplettende lezer zal al hebben opgemerkt dat het invullen van de enquête geen baanbrekende invloed zal hebben op het nieuwe parkeerbeleid. In een bijzinnetje vermeldt de gemeente namelijk dat “dit beleid moet aansluiten bij de ambities voor de groei van de stad, de visie op de binnenstad en het in 2022 vastgestelde mobiliteitsbeleid”. Of te wel: dat voor een mening die afwijkt van het gemeentelijk beleid eigenlijk geen ruimte is.
Pak het mobiliteitsplan of een willekeurig woningbouwplan van de gemeente erbij en zie dat het lot van de parkeerplaats inderdaad al beschoren is. In het Waterlandkwartier, de Oostflank en op de Koog parkeer je je auto straks niet meer voor de deur, maar in zogenaamde parkeerhubs, op vijf minuten loopafstand van je huis. Op plekken waar nog wel in de openbare ruimte geparkeerd kan worden, zal betaald parkeren worden ingevoerd.
Al deze plannen zijn gebaseerd op het credo STOMP (STOMP: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, MaaS/deelvervoer, Privéauto) dat geruisloos tot norm is verheven, maar waarvan inwoners nog nooit hebben gehoord – laat staan over hebben kunnen meebeslissen. Het is illustratief voor het democratisch tekort in onze gemeente. Belangrijke besluiten over de leefomgeving van inwoners worden steeds weer genomen zonder hen daarin te kennen, zonder hen daarin echte zeggenschap te geven.
Neem het parkeervraagstuk. De enige theoretische mogelijkheid voor inwoners om hun mening hierover uitten, is via het uitbrengen van hun stem tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Maar bij de laatste verkiezingen speelde dit thema nauwelijks een rol. Geen enkele partij maakte van het terugdringen van parkeerplaatsen een speerpunt, en voor geen enkele kiezer zal het parkeerbeleid doorslaggevend zijn geweest bij het bepalen van hun stem. Het resultaat is dat de gemeenteraad volledig in het duister tast over hoe de bevolking daadwerkelijk over parkeren denkt (en er kunstmatige meerderheden voor het terugdringen van parkeerplaatsen kunnen ontstaan: de zogenaamde Ostrogorski-paradox).
Hoewel de gemeenteraad – tevens door slechts 33% van de kiesgerechtigden verkozen – dus nauwelijks zicht heeft op de publieke opinie over parkeren, voert hij alsnog ingrijpende maatregelen door. En dat is onwenselijk. Het huidige democratische stelsel, daterend uit de negentiende eeuw, is onvoldoende in staat om rekening te houden met de wil van de bevolking. Dat moet en kan anders. De gemeenten Haarlem en Katwijk laten zien hoe: inwoners kregen daar de mogelijkheid om middels een referendum hun mening te geven over de uitbreiding van betaald parkeren. Dat lieten ze zich overigens geen twee keer zeggen: een ruime meerderheid stemde tegen de plannen van het gemeentebestuur.
Het is een mooi voorbeeld van hoe het referendum de functie van noodrem kan vervullen als de gemeente plannen maakt die op onvoldoende steun in de bevolking kunnen rekenen. Als het college werkelijk waarde hecht aan de mening van de inwoner schrijft het – in plaats van de inwoner schijninvloed te geven met een enquête – een referendum uit en volgt het de uitkomsten daarvan op.
Maar beste lezer, maak je geen illusies. De gemeenteraad, overtuigd van de eigen mening maar bevreesd om die aan de kritiek van de inwoners te onderwerpen, heeft het referendum, uw enige mogelijkheid om uw volksvertegenwoordigers te corrigeren, in 2023 al afgeschaft.
Door: Jordi Albers, gemeenteraadslid voor GBP en student Democracy & Representation aan de Universiteit Leiden. GBP stelde eerder schriftelijke vragen aan het college van B&W over de parkeerenquête.
Relevant artikel:
Gemeente Purmerend vraagt inwoners mee te denken over parkeerbeleid
Mooi stukje studentje,
Echter parkeren in de straat voor je huis moet per direct verboden worden.
Ik woon in Overwhere Noord ik zie het elke dag gebeuren, De meeste bewoners hebben 2 auto´s voor de deur.
(soms 3 of 4 want de kinderen hebben geen huis maar wel auto’s en anders heeft de vriend of vriendinnetje wel een auto en die gaan ook lekker stappen zodat je zaterdag en zondag vroeg wordt gewekt door auto deuren en andere geluidsoverlast) Ook kan er vaak net niet helemaal voor de eigen voordeur geparkeerd worden, als dan de eerder geparkeerde auto vertrekt vliegen ze uit hun huis om de auto 2 meter en recht voor de deur te verplaatsen.
Kortom weg met de auto uit de wijk wat een rust zal dit geven!