Purmerend – Op de N244 kwamen wij deze borden tegen vol met tegenstrijdigheden. Het is verboden voor landbouwvoertuigen en ook weer niet. Althans dat dachten de bestuurder en de twee inzittenden. Volop werd in de auto gespeculeerd wat dit nu te betekenen heeft. Wij zochten het even uit.
Het Nederlandse bord met de rode cirkel en een tractor heeft officieel de betekenis: Gesloten voor ruiters en vee, en voor wagens of motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/u. Dit betekent dat ruiters en vee hier niet mogen komen, net als voertuigen zoals brommobielen die onder de 25 km/u blijven.
Eén bord, meerdere verboden
Op Nederlandse wegen blijkt het verkeersbord met een paard en ruiter, dat aangeeft dat een weg gesloten is voor ruiters en vee, niet langer in het straatbeeld is te vinden. In België bestaat het bord nog steeds, maar in Nederland is de betekenis ervan ondergebracht in een ander verbodsbord: het bord dat doorgaans wordt gebruikt voor tractoren.
Situatie op de N244
Langs de N244 zijn deze borden geplaatst, maar daar geldt nog een extra verbod: ook fietsers en bromfietsers mogen de weg niet op. Dat betekent dat als een wegbeheerder ruiters, vee, fietsers en bromfietsers wil weren, maar tractoren wél wil toestaan, de enige oplossing in Nederland is om het standaard verbodsbord voor tractoren te plaatsen en er een onderbord aan toe te voegen waarop staat welke weggebruikers er wél welkom zijn.
Waarom is het aparte ruiterbord verdwenen?
De aanpassing in het Nederlandse verkeersbordenbeleid is waarschijnlijk gedaan om het aantal verschillende borden te verminderen en de regelgeving overzichtelijker te maken. Toch kan het verdwijnen van een specifiek ruiterverbodsbord voor verwarring zorgen bij weggebruikers die gewend waren aan het oude systeem.
Gevolgen voor ruiters en weggebruikers
Voor ruiters betekent dit dat ze extra alert moeten zijn op waar ze wel en niet mogen rijden, vooral als ze gewend waren aan het oude bord. Ook automobilisten en andere weggebruikers moeten zich bewust zijn van de betekenis van het ‘tractorverbodsbord’, dat dus méér dan alleen tractoren kan betreffen.
Of het ruiterverbodsbord ooit terugkomt in Nederland, is nog maar de vraag. Tot die tijd blijft de enige optie het correct combineren van borden en onderborden om de juiste verkeersregels duidelijk te maken.