Regionaal – Ruim 40% van de inwoners van Noord-Holland kan zich niet vrij bewegen zoals gewenst, en voor 10% is reizen dagelijks een groot probleem. Dit blijkt uit een onderzoek naar mobiliteitsrechtvaardigheid, uitgevoerd door adviesbureau Mobycon in opdracht van de provincie Noord-Holland.
Uit het onderzoek blijkt dat mobiliteit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Mensen met een laag inkomen, ouderen, fysiek beperkten en mensen zonder rijbewijs ervaren de meeste drempels. Vooral hoge kosten, gebrekkig openbaar vervoer en een gebrek aan veilige fietsroutes zorgen voor problemen. Een van de geïnterviewden deelt zijn ervaring: “Soms moet ik uren wachten op een rolstoelvriendelijke bus, waardoor een rit van 30 minuten zomaar drie uur kan duren.”
Daarnaast voelen veel mensen zich onveilig in het verkeer, bijvoorbeeld door drukte, agressie of slechte verlichting. Ook digitale drempels spelen een rol, vooral voor ouderen en mensen met een laag inkomen die moeite hebben met reisapps en online reserveringssystemen.
Mobiliteitsarmoede
Mobiliteitsarmoede heeft grote gevolgen. Mensen raken geïsoleerd, kunnen geen passende school of werkplek bereiken en missen sociale contacten. Sommigen moeten keuzes maken tussen noodzakelijke reizen. Een Noord-Hollandse bewoner vertelt: “Ik spaar mijn Wmo-vervoerbudget het hele jaar op, zodat ik één keer per jaar een week op vakantie kan.”
De provincie Noord-Holland werkt al aan verbeteringen via het Perspectief Mobiliteit, maar volgens het onderzoek zijn extra maatregelen nodig. Een belangrijke aanbeveling is het behouden van essentiële winkels en zorgvoorzieningen in dorpen en wijken, zodat mensen minder afhankelijk zijn van vervoer.
Ook moet het openbaar vervoer beter worden afgestemd op de behoeften van inwoners, bijvoorbeeld door meer buurtbussen en flexibele vervoersopties aan te bieden. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in een compleet fietssysteem, met veilige fietsroutes, fietslessen en toegang tot betaalbare fietsen.
Zorgen over mobiliteitsplannen
Hoewel inwoners positief zijn over initiatieven zoals betere fietsroutes, zijn er zorgen over nieuwe mobiliteitsplannen. Een autovrij stadscentrum kan bijvoorbeeld leiden tot minder vrijheid voor sommige reizigers, en deelmobiliteit via hubs wordt als complex ervaren.
De provincie Noord-Holland neemt de resultaten van het onderzoek mee in toekomstige beslissingen en benadrukt dat mobiliteit toegankelijk moet blijven voor iedereen. “Mobiliteitsrechtvaardigheid betekent dat niemand buitengesloten mag worden,” aldus de provincie.
Relevant artikel:
Met dank aan EBS en de belachelijke slecht staat van de fietspaden!