Regionaal – Grote veranderingen staan op stapel voor het Amsterdamse metronetwerk. Vanaf 2027 zal één van de huidige vijf metrolijnen verdwijnen, afhankelijk van de variant die wordt gekozen. Dit moet zorgen voor een hogere frequentie en minder storingen, maar betekent ook dat veel reizigers voortaan moeten overstappen op station Van der Madeweg.
De Vervoerregio zet vanaf 2027 in op een betrouwbaar metronetwerk waarmee reizigers makkelijk en comfortabel met de metro kunnen blijven reizen. Ook gaan de metrolijnen vaker rijden. Om dit mogelijk te maken, kunnen er twee in plaats van drie metrolijnen gaan rijden over het spoor tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel (de ‘Oostbuis’ tunnel). Dat heet ontvlechting. Ontvlechting zorgt daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen.
Er liggen nu vier mogelijke scenario’s op tafel, waarbij in drie gevallen een metrolijn wordt opgeheven.
Melanie van der Horst van de Vervoerregio: ‘De metro vaker laten rijden is goed voor de stad en de regio. Een ontvlochten metro met minder storingen is prettig en betrouwbaarder voor reizigers. En, hoe vaker de metro rijdt, hoe minder reizigers hun reis moeten plannen of moeten wachten op het perron. Maar een verandering in het metronetwerk heeft ook invloed op mensen hun dagelijks leven en hun reis. Daarom is het belangrijk om te horen welk effect de verschillende opties hebben op inwoners, reizigers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarom gaan we in gesprek.’
De vier scenario’s
- Lijn 53 verdwijnt – Metro 50 neemt de route over tot Gaasperplas, maar rijdt niet naar het centrum. Reizigers naar en van Gaasperplas, Ganzenhoef en Diemen Zuid moeten overstappen op Van der Madeweg.

- Lijn 54 verdwijnt – Geen directe verbinding meer tussen Gein en het Centraal Station. Overstappen op Van der Madeweg wordt verplicht voor reizigers uit en naar Zuidoost.

- Lijn 51 verdwijnt – Geen metro meer tussen Isolatorweg en Centraal Station. Reizigers moeten overstappen op station Zuid of Van der Madeweg.

- Alle vijf lijnen blijven, maar met een gewijzigde route voor lijn 51 – Deze rijdt niet meer naar Centraal Station, maar naar Gaasperplas. Dit kan gunstig zijn voor reizigers uit Zuidoost, maar minder voor die uit Nieuw-West en Zuid.

Hoe gaat het nu verder?
Reizigers kunnen hun mening geven via een online vragenlijst. In maart starten gesprekken met bewoners, waarna in het najaar van 2025 een definitieve beslissing wordt genomen door de Vervoerregio Amsterdam.